Výpisky z přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Existují 3 typy výzkumných problémů:
deskriptivní (popisné)
relační (vztahové)
kauzální
Deskriptivní
-
u takto formulovaného problému se nikdy NESTANOVUJE HYPOTÉZA.
-
hledají odpověď na otázku „jaké to je“, „jaký je aktuální stav“
-
zjišťuje a popisuje situaci, stav nebo výskyt určitého jevu (proměnné)
-
Př. Jaké vyučovací metody využívají učitelé přírodopisu?
Relační
-
dávají do vztahu jevy nebo činitele (dva nebo více činitelů)
-
ptáme se, jestli existuje vztah mezi zkoumanými jevy a jak těsný je tento vztah
-
neumí odpovědět, který z pozorovaných jevů zapříčiňuje jev druhý
-
Př. Jaká je závislost mezi výsledkem přijímací zkoušky a úspěšností studia na vysoké škole?
Kauzální
-
zjišťuje příčinu, která vedla k určitému důsledku
-
používá se experimentální metoda - odpovídá na to, co zapříčiňuje daný problém
-
Př. Jaký je vliv změny režimu přestávek v základní škole na aktivitu žáka ve vyučovací hodině?