11. Česká historiografie raného novověku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
11. ČESKÁ HISTORIOGRAFIE
ČESKÁ REFORMACE A HUMANISMUS
16. stol. přináší hodně podnětů pro rozvoj dějepisectví
od přelomu 15. a 16 .st. začíná nová epocha ve vývoji dějepisectví, které se vyznačuje odvratem od středověkého názoru a nástupem humanistické historiografie
nejdůležitější je sekularizace myšlenek o povaze historického vývoje a o povaze historického poznání
ustupuje představa o rozhodující úloze božské vůle v dějinách, teologické objasňovaní jevů -> položen základ k hlubšímu pochopení historického vývoje, historik směřuje k postižení podstatného
základem racionálního i emotivního poznávání je především životní zkušenost, empirie
důraz je kladen i na historický pramen – jeho kritikou, tříděním, kladením otázek i přes náhodnost výběru a nesystematičnost je položen základ k všestrannému poznání skutečnosti i k historické kritice, která patří k předním přínosům humanistického dějepisectví
v českém prostředí bylo působení renesance a humanismu omezené, protože tam dominovaly zájmy náboženské a konflikt s habsburským panovníkem -> dějepisectví reagovalo na aktuální podněty objevuje se orientace na současnou problematiku
už za Jiřího z Poděbrad se u nás objevovaly náznaky nové myšlenkové atmosféry, ale oproti vývoji uherské a polské historiografie je to u nás zanedbatelné
objevuje se první generace českých katolických i utrakvistických humanistů -> jejich humanistický zájem o dějiny se uskutečňoval více živým literárním zřetelem k soudobým událostem než v metodickém přístupu k nim
významným faktorem rozvoje dějepisectví se stává na sklonku ½ 16. st. knihtisk, podněcující neobyčejný zájem o historiografická díla
zostřující se ideové, politické i sociální zápasy upoutávají zájem čtenáře, uplatňuje se také národní jazyk, což je další projev demokratizace
Bartoš Písař
nepřítelem kněží, kteří by chtěli i v husitské společnosti vládnout, a nesmlouvavě kritizoval mravní úpadek doby, nikdy však v sobě nezapřel bohatého měšťana, který k nižším vrstvám zaujal povýšenecké stanovisko
Kronika o bouři pražské roku 1524 neboli knihám o pozdvižení jedněch proti druhým v obci pražské – o náboženských bojích v Praze, psal o době let 1471 – 1530, 4 díly, dílo je obrazem pohnuté doby, zrcadlí myšlení a cítění bohatého příslušníka měšťanského patriciátu, přesná a spolehlivá – opírá se totiž o listy, cizí spisky, akty a tisky, nutně vedl k tom, že v hodnocení protivníků je tendenční, vášnivě, až nenávistně stranická; zájem o konfesijní rozpory, útoky proti morálnímu úpadku církve i názory na dějiny; Bartoš je pragmatický, věrohodný, i když ho současníci považují za tendenčního
zámožný pražský měšťan, přiklonil se k novoluterské straně, obrana jeho postojů i jeho strany se stala impulsem k literární činnosti
podle Palackého prvním, kdo opouští od chronologického (analistického) záznamu, líčí věci pragmaticky – spojuje věci, které spolu logicky souvisí
kolem roku 1540 vznikají 3 významná díla: