Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




11. Česká historiografie raného novověku

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (118.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Ondřej Habervešl z Haberfeldu – jednota bratrská, lékař Fridricha Flackého, spis Válka česká (u nás v edici od Polišenského), proti Habsburkům a jezuitům – první vylíčení českého povstání napsaného ze strany bratrské, podporoval diskuze o české otázce

Jan Rozacius Hořovský – soustředil se na hrdinské vylíčení popravených po Bílé hoře, dělá z nich mučedníky

Adam Hartman – Historie o těžkých protivenstvích církve české ilustrovala utrpení jednoty bratrské od jejího počátku až do emigrantské současnosti (hlavním redaktorem asi Komenský), dílo populární i v cizině

Jan Jiří Harant z Polžic (†1648) – Paměti za léta 1624 – 1648

Václav Nosidlo z Geblic

Jiří Kezelius Bydžovský, který po návratu z emigrace napsal Kroniku mladoboleslavskou.

Jan Amos Komenský (1592 – 1670)

  • jeho poměr k dějinám se postupně mění a prohlubuje od faktografického pojetí a pedagogického úkolu k pojetí filosofickému

  • historická díla (dnes ztracená) O starožitnostech Moravy, O původu a činech rodu Žerotínů

  • jako poslední biskup jednoty pověřen úkoly historickými a edičními -> opatřil vydání bratrského řádu roku 1660 stručným historickým poučením o vývoji jednoty od jejích počátků až po Bílou horu

  • pedagogika a pansofie -> na této úrovni je historickým myslitelem, organicky včleňuje dějiny a dějepis do své pedagogické soustavy a pansofické stavby

  • do tradiční osnovy tehdejší školy (a to už od školy mateřské) včlenil mezi novými předměty i dějepis

  • Všeobecná porada o napravení věcí lidských - pojetí dějin prostředkem a složkou velké přeměny lidské společnosti; vycházel v pojetí dějin z ciceronské koncepce dějin jako učitelky života; podal zde definici historie jako písemného nebo ústního popisu všech skutečných věcí, který směřuje k jejich poznání; za základní principy historie považuje jednotu, pravdu a dobro

  • historie má obsahovat to, co je pravdivé, co má vnitřní řád, co je potomstvu potřebné, jinak je poznání dějin částečné, neužitečné a deformované, výklad událostí má být prostý a přiměřený skutečnosti a má být učleněn do určitého pořádku

  • historii označuje za paměť minulosti, za zrcadlo budoucnosti a za usměrňovatelku přítomnosti

  • Velká didaktika - hodnotil význam dějin pro výchovu, dával na jejich výuku velký důraz a stanovil, že studium dějin má být rozděleno do všech 6 tříd latinské školy -> výuka měla zahrnovat události od biblické dějepravy přes dějiny (to jsou fakta přírodních věcí, umění a vynálezů až po všeobecný dějepis celého světa, předních národů a zvláště vlasti); v díle díl nástin jeho ped. systému -> čtyřem odděleným věkovým stupňům po 6 letech (dětství, chlapectví, jinošství a mládí) odpovídaly v jeho návrhu 4 školní etapy – mateřská (učí se mluvit), škola obecná s mateřským jazykem (dítě se učí mateřský jazyk), latinské gymnázium (dítě se učí latině, období nejtypičtější pro poznání pojetí) a akademie a nakonec studium a cestování

  • základní stanovisko je neustálé celoživotní zdokonalování jedince i lidstva, vždy ve vztahu k ústřednímu bodu myšlení = k Bohu

Témata, do kterých materiál patří