1 Vědní obor pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
-trvá od 19. století až po dnešní dobu.
-pedagogika uvědomuje a řeší základní obecně teoretické a metodologické problémy. Patří k nim:
vymezování předmětu pedagogiky,
objasňování základních pedagogických pojmů, jako jsou např. pedagogika, výchova, vzdělání,
vypracovat teoretický systém pedagogiky
vědeckých metod zkoumání výchovy, empiricko-experimentální ( dotazníkovou metodu aj.)
ujasňování vztahu pedagogiky k jiným vědám, zejména k biologii, sociologii a psychologii
aplikace pedagogických poznatků
OKOLNOSTI- vznik samostatné vědní disciplíny, = zpochybňovali její opodstatněnost (O. Káder). Např. takto:
1.Pedagogika je věda praktická,
2.pedagogika se musí opírat o řadu příbuzných disciplín- psychologie, lékařství atd..
Výchova bývá pokládána za jednu z nejsložitějších lidských činností. Pedagogika, která má za úkol tuto činnost objasňovat, analyzovat a vyvozovat optimální řešení,
Vztah pedagogiky k ostatním vědám
=Těsná spolupráce různých věd (interdisciplinární přístup), využívají jejich pouček, aplikace metod, aktivní účast na výzkumech aj.
HLAVNĚ:
- filozofie, které pomáhají pedagogice vytyčit cíle, obsah vzdělání a výchovy, analyzovat prostředí, ve kterém se výchovný jev odehrává,
- psychologicko-antropologické, které umožňují optimálně aplikovat a korigovat výchovné působení z hlediska vnitřních podmínek jednotlivců a skupin
Pedagogika a filozofie
- filozofické směry výrazně ovlivnily pedagogickou teorii.
- Mezi významné filozofy= Platon, Aristoteles, J. Locke, R. Descartes, J. J. Rousseau, C. A. Helvétius I. Kant, J. F. Herbart, L. N. Tolstoj
-pomáhá pedagogice předvídat perspektivy výchovy a vzdělávání.
-Pomáhá výchovným pracovníkům lépe se orientovat v nejobecnějších otázkách společenského života a aplikovat výchovné cíle a zásady v každodenní praxi.
Hraniční disciplínou = filozofie výchovy.
=Zabývá se objasňováním nejpodstatnějších problémů spojených s výchovně-vzdělávacími (edukačními) procesy ve společnosti
Pedagogika a psychologie
=Psychologie odhaluje pedagogice zákonitosti psychických procesů a vlastností, které je nutné respektovat při výchově.
= význam má: obecná psychologie, vývojová psychologie, psychologie osobnosti, sociální psychologie, klinická psychologie a psychologická diagnostika.
Hraniční disciplínou = pedagogická psychologie.
-Předmětem jejího zkoumání jsou psychické zákonitosti odpovídajících daným cílům výchovy, s přihlédnutím k věkovým a individuálním zvláštnostem žáků.
Pedagogická psychologie zkoumá poruchy z hlediska výchovy, učení a vyučování, psychologii výchovy
Pedagogika a sociologie
=zkoumá vývoje společenských systémů, společnost jako systém ve vzájemném působení
=Vliv společenského prostředí na člověka a společenské vztahy mezi lidmi.