Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1 Vědní obor pedagogika

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (74 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

-trvá od 19. století až po dnešní dobu.

-pedagogika uvědomuje a řeší základní obecně teoretické a metodologické problémy. Patří k nim:

  1. vymezování předmětu pedagogiky,

  2. objasňování základních pedagogických pojmů, jako jsou např. pedagogika, výchova, vzdělání,

  3. vypracovat teoretický systém pedagogiky

  4. vědeckých metod zkoumání výchovy, empiricko-experimentální ( dotazníkovou metodu aj.)

  5. ujasňování vztahu pedagogiky k jiným vědám, zejména k biologii, sociologii a psychologii

  6. aplikace pedagogických poznatků

OKOLNOSTI- vznik samostatné vědní disciplíny, = zpochybňovali její opodstatněnost (O. Káder). Např. takto:

1.Pedagogika je věda praktická,

2.pedagogika se musí opírat o řadu příbuzných disciplín- psychologie, lékařství atd..

Výchova bývá pokládána za jednu z nejsložitějších lidských činností. Pedagogika, která má za úkol tuto činnost objasňovat, analyzovat a vyvozovat optimální řešení,

Vztah pedagogiky k ostatním vědám

=Těsná spolupráce různých věd (interdisciplinární přístup), využívají jejich pouček, aplikace metod, aktivní účast na výzkumech aj.

HLAVNĚ:

- filozofie, které pomáhají pedagogice vytyčit cíle, obsah vzdělání a výchovy, analyzovat prostředí, ve kterém se výchovný jev odehrává,

- psychologicko-antropologické, které umožňují optimálně aplikovat a korigovat výchovné působení z hlediska vnitřních podmínek jednotlivců a skupin

Pedagogika a filozofie

- filozofické směry výrazně ovlivnily pedagogickou teorii.

- Mezi významné filozofy= Platon, Aristoteles, J. Locke, R. Descartes, J. J. Rousseau, C. A. Helvétius I. Kant, J. F. Herbart, L. N. Tolstoj

-pomáhá pedagogice předvídat perspektivy výchovy a vzdělávání.

-Pomáhá výchovným pracovníkům lépe se orientovat v nejobecnějších otázkách společenského života a aplikovat výchovné cíle a zásady v každodenní praxi.

Hraniční disciplínou = filozofie výchovy.

=Zabývá se objasňováním nejpodstatnějších problémů spojených s výchovně-vzdělávacími (edukačními) procesy ve společnosti

Pedagogika a psychologie

=Psychologie odhaluje pedagogice zákonitosti psychických procesů a vlastností, které je nutné respektovat při výchově.

= význam má: obecná psychologie, vývojová psychologie, psychologie osobnosti, sociální psychologie, klinická psychologie a psychologická diagnostika.

Hraniční disciplínou = pedagogická psychologie.

-Předmětem jejího zkoumání jsou psychické zákonitosti odpovídajících daným cílům výchovy, s přihlédnutím k věkovým a individuálním zvláštnostem žáků.

Pedagogická psychologie zkoumá poruchy z hlediska výchovy, učení a vyučování, psychologii výchovy

Pedagogika a sociologie

=zkoumá vývoje společenských systémů, společnost jako systém ve vzájemném působení

=Vliv společenského prostředí na člověka a společenské vztahy mezi lidmi.

Témata, do kterých materiál patří