1 Vědní obor pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
1, Historický vývoj výchovy
archívní materiály vztahující se k vývoji výchovných a vzdělávacích institucí,
literární díla zabývající se výchovou a vzděláváním,
publikované dokumenty: zákony, směrnice, instrukce,
učební plány, učební osnovy, učebnice, učební pomůcky, školní řády, třídní výkazy, třídnice
spisy významných pedagogů, vědců, politiků, monografie
2, Současná společenská a výchovná praxe. -vztahy mezi cíli výchovy, použitými prostředky a získanými výsledky.
3, Pedagogické experimenty. Experiment jako druh praxe ověřuje hypotézy -umožňuje jevy ovládat, zkvalitňovat, nebo i nově vytvářet.
Systém pedagogických disciplín
Obecná pedagogika = Zkoumá výchovu,objasňuje základní pedagogické pojmy
Didaktika (teorie vzdělávání a vyučování) didaktických prostředků, učebních pomůcek
Teorie výchovy především na cíle, úkoly, obsah, metody, formy a prostředky výchovy.
speciální didaktiky (teorie vyučování) Uvádějí návody pro praktickou pedagogickou činnost
Nauka o školských normách a předpisech je srovnávací a popisnou naukou o právních normách
Dějiny pedagogiky jsou naukou o vývoji pedagogických idejí
Speciální pedagogiky – Vývojová a speciální (děti se spec. Potřeby- Logopedie, etopedie, tyflopedie, surdopedie)
Obecně se jede takto:
pedagogika předškolního věku,
pedagogika školního věku
pedagogika dospělých
Význam pedagogiky
Teoretický význam spočívá v odhalování zákonitostí výchovy, rozvoji jedince i v životě společnosti.
Praktický význam zabývají výchovnou praxí škol všech typů, zařízení, rodiny i pracovišť,