1 Vědní obor pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
=Tím pomáhá pedagogice hlouběji poznávat prostředí, ve kterém se odehrává výchovný proces.
hraniční disciplína = sociální pedagogika.
-zabývá problémů rodinné výchovy, studuje procesy utváření kolektivů dětí a mládeže, zájmových útvarů i sociální procesy. pedagogiku organizací dětí a mládeže, pedagogiku sociálních skupin a.
Pedagogika a ekonomie
hraniční disciplíně = ekonomii vzdělávání.
-vědecké plánování vzdělávání a zkoumá účelnost využití prostředků určených na výchovu a vzdělávání, zabezpečovat optimální počet pracovníků schopných plnit plánované úkoly, efektivita, struktura vzdělávání, konfrontace vzdělávacího obsahu, řízení a organizace institucí, finanční zabezpečení, zkoumání obsahu a efektivnosti dalšího vzdělávání
Další hraniční disciplínou pedagogiky je školský management
-proces plánování, organizování, operativního řízení, kontroly a motivace
pedagogika se opírá o všechny vědy přírodní, společenské i technické, např o:
Etika
Biologické vědy (vývojové změny- předpisy budov, rozvrhu, lavic, úkoly, otužování)
Lékařské vědy (nemocí i jejich příčin, hygiena, hygiena práce)
Logika (objasňovat příčiny, vztahy, souvislosti mezi výsledky )
Kybernetika (programové vyučování)
matematika
Etnografie ( různá lidová kultura )
Demografie (věk, pohlaví)
technickými vědami. (technické a pracovní výchovy,)
Studium pedagogiky se v současné době stává součástí přípravy nejen budoucích učitelů, vychovatelů, ale také inženýrů, lékařů, managerů a pracovníků v oblastech kultury a sportu.
Předmět pedagogiky
= výchova dětí a mládeže a organizované formy i druhy výchovy dospělých.
Předmětem je:
-žák jako objekt i subjekt výchovy a učitel jako řídící činitel výchovně-vzdělávacího procesu.
- ale i rodina, veškerá mimoškolní výchova, organizace dětí a mládež
Pedagogické jevy = jsou komplexně determinovány ekonomickými, sociálními a politickými podmínkami;
Pedagogika jako vědní obor = musí popsat a klasifikovat podle různých kritérií, jevy srovnávat, vyhodnocovat a zobecňovat,
Základní znaky vědního oboru pedagogika
Má přesně vymezený předmět výzkumu, Odvíjí se od něj teoretické zaměření
Je určitým celkem- systémem.
Má své metody odpovídající povaze předmětu
Funkce pedagogiky
Má:
poznávací, praktickou, prognostickou.
-ověřuje výzkumem i praxí správnost pedagogických hypotéz = Zpracovává teoretické studie a projekty, které se stávají vědeckými podklady
Etapy vývoje vědního oboru pedagogika
hovořit o třech vývojových etapách:
empirické
deskriptivní -formuluje zásady, pravidla, pokyny pro výchovně vzdělávací praxi
kauzální -cestu ke stanovení příčinných vztahů a souvislostí mezi jevy, odhalení zákonitostí
Prameny pedagogiky
Mezi základní prameny pedagogiky patří: