Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1 Vědní obor pedagogika

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (74 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. Vědní obor pedagogika

Cíle kapitoly: vysvětlit definici pedagogiky, znát historický vývoj pedagogiky jako vědního oboru, uvědomit si vztah pedagogiky k ostatním vědám, vymezit předmět pedagogiky a její funkce, ozřejmit etapy vývoje vědního oboru pedagogika, znát prameny pedagogiky, pochopit vztah pedagogické teorie a praxe, porovnat názory na členění pedagogických disciplín.

Klíčová slova: pedagogika, proud filozofující, proud kvantitativně přírodovědný, O. Kádner, příbuzné vědy pedagogiky, hraniční disciplíny, prameny pedagogiky, pedagogická teorie, pedagogická praxe, systém pedagogických disciplín.

Pedagogika = Definice

  • věda o výchově, která zkoumá výchovu, její vývoj, zákonitosti, podstatu, strukturu, funkci, mechanismy , rozpracovává teorii a metodiku výchovně-vzdělávacího procesu

  • definuje pedagogiku jako vědní obor, který zahrnuje teorii i výzkum v oblasti výchovy a vzdělávání

  • společenskovědní disciplína

  • zkoumá výchovný proces

Úkolem pedagogiky:

-vymezovat a definovat pojmy, které používá.

-Obohacuje o termíny a výrazy (audiovizuální pomůcky, brainstorming, distanční vzdělávání), (didaktické zásady, kooperativní vyučování aj.).

Úkol

Charakterizujte specifické rysy pedagogiky.

-

Historický vývoj pedagogiky jako vědy

- vznikla z praktických potřeb, které nastolil společenský vývoj

- Příprava mladých lidí k životu docházelo k napodobování jednání dospělých, k dodržování tradic, zvyků,

-postupně se stával organizovanou a usměrňovanou přípravu dětí pro společenskou činnost.

Termín pedagogika

-pochází z antického Řecka, kde paidagogos (obvykle vzdělaný otrok) pečoval v bohatých rodinách o děti (pais = dítě, agóge = vedení), doprovázel je do školy, při cvičeních a hrách.

V dnešním pojetí se termínu pedagogika užívá od raného novověku. Zpočátku obsahově splýval s termínem "didaktika", teprve později nabyl širšího významu.

Zpočátku se vyvíjela v rámci filozofie a teologie

Sokrates, Platon, Aristoteles = formulovali zásady výchovy a snažili se vytvořit její ideál.

J. A. Komenský, J. J. Rousseau, J. J. Pestalozzi, položili ve svých dílech základ moderního systému vědy o výchově.

Mezi pedagogickými mysliteli té doby vynikl J. A. Komenský

který vytvořil první ucelenější systém poznatků o výchově a vzdělávání, a proto bývá pokládán za zakladatele vědy o výchově.

Teprve v 19. století = vědní obor

-ve kterém jsou řešeny základní obecné, teoretické a metodologické problémy výchovy = díky tomu postupné zavádění povinné školní docházky, výchova k určitému povolání, pedagogická příprava učitele, efektivnost výchovně-vzdělávacího procesu, rozvíjení lidové osvěty.

Za zakladatele moderní pedagogické teorie=J. F. Herbarta -naznačil předmět a strukturu samostatné vědecké disciplíny.

Proces sebeuvědomování a konstituování pedagogiky

Témata, do kterých materiál patří