1 Vědní obor pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vědní obor pedagogika
Cíle kapitoly: vysvětlit definici pedagogiky, znát historický vývoj pedagogiky jako vědního oboru, uvědomit si vztah pedagogiky k ostatním vědám, vymezit předmět pedagogiky a její funkce, ozřejmit etapy vývoje vědního oboru pedagogika, znát prameny pedagogiky, pochopit vztah pedagogické teorie a praxe, porovnat názory na členění pedagogických disciplín.
Klíčová slova: pedagogika, proud filozofující, proud kvantitativně přírodovědný, O. Kádner, příbuzné vědy pedagogiky, hraniční disciplíny, prameny pedagogiky, pedagogická teorie, pedagogická praxe, systém pedagogických disciplín.
Pedagogika = Definice
věda o výchově, která zkoumá výchovu, její vývoj, zákonitosti, podstatu, strukturu, funkci, mechanismy , rozpracovává teorii a metodiku výchovně-vzdělávacího procesu
definuje pedagogiku jako vědní obor, který zahrnuje teorii i výzkum v oblasti výchovy a vzdělávání
společenskovědní disciplína
zkoumá výchovný proces
Úkolem pedagogiky:
-vymezovat a definovat pojmy, které používá.
-Obohacuje o termíny a výrazy (audiovizuální pomůcky, brainstorming, distanční vzdělávání), (didaktické zásady, kooperativní vyučování aj.).
Úkol
Charakterizujte specifické rysy pedagogiky.
-
Historický vývoj pedagogiky jako vědy
- vznikla z praktických potřeb, které nastolil společenský vývoj
- Příprava mladých lidí k životu docházelo k napodobování jednání dospělých, k dodržování tradic, zvyků,
-postupně se stával organizovanou a usměrňovanou přípravu dětí pro společenskou činnost.
Termín pedagogika
-pochází z antického Řecka, kde paidagogos (obvykle vzdělaný otrok) pečoval v bohatých rodinách o děti (pais = dítě, agóge = vedení), doprovázel je do školy, při cvičeních a hrách.
V dnešním pojetí se termínu pedagogika užívá od raného novověku. Zpočátku obsahově splýval s termínem "didaktika", teprve později nabyl širšího významu.
Zpočátku se vyvíjela v rámci filozofie a teologie
Sokrates, Platon, Aristoteles = formulovali zásady výchovy a snažili se vytvořit její ideál.
J. A. Komenský, J. J. Rousseau, J. J. Pestalozzi, položili ve svých dílech základ moderního systému vědy o výchově.
Mezi pedagogickými mysliteli té doby vynikl J. A. Komenský
který vytvořil první ucelenější systém poznatků o výchově a vzdělávání, a proto bývá pokládán za zakladatele vědy o výchově.
Teprve v 19. století = vědní obor
-ve kterém jsou řešeny základní obecné, teoretické a metodologické problémy výchovy = díky tomu postupné zavádění povinné školní docházky, výchova k určitému povolání, pedagogická příprava učitele, efektivnost výchovně-vzdělávacího procesu, rozvíjení lidové osvěty.
Za zakladatele moderní pedagogické teorie=J. F. Herbarta -naznačil předmět a strukturu samostatné vědecké disciplíny.
Proces sebeuvědomování a konstituování pedagogiky