Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vzdělání ve starověku - Řecko a Řím

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.64 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Vzdělání ve starověku

ŘECKO

  • centrum kultury i vzdělání byly Athény

  • vzdělání bylo potřebné pro zastávání úřadů, řízení obchodu a dílen, pouze pro svobodné lidi

  • systém výchovy a vzdělání:

→ ideálem byla kalokagathia – krása těla i ducha, všestranný rozvoj člověka, krásné svalnaté tělo a dobrý vzdělaný duch s morálními kvalitami

→ chlapci navštěvovali soukromé školy

  • od 7 let se učili číst, psát, počítat, kreslit, hrát na hudební nástroje, tělesná cvičení

  • od 15-18 let studium na gymnasiu (vyšší škola) – hlavně sportovní cvičení na zdatnost a vytrvalost, atletické soutěže, výcvik v boji i se zbraní, výchova k vlastenectví, zodpovědnosti, plnění povinností, důležitá i rétorika – jako umění

  • v 18 letech nastoupili do vojenských oddílů

→ dívky nechodily do školy, byly vychovávány doma – domácí práce, péče o děti

** rozvoj přírodních věd a filozofie spojené s nimi

  • sofisté = učitelé moudrosti, výuka rétoriky, logiky, psychologie, význam lidského poznání

- Sokratés z Athén – filozof a učitel, vyučoval bezplatně

  • kladl důraz na mravní problémy, poznání sebe sama vedoucí k dobrému životu, k ctnosti a mravnosti

  • sokratovská metoda učení (analýzy pojmů) – systematické kladení otázek – diskutující se dostává do rozporu s počátečním výrokem, překonává rozpory a dojde k obecnému pojmu a pravdivému závěru

- jeho žák Platón → učení o idejích , smyslové vnímání je nedokonalé

→ nejdůležitější dílo je ÚSTAVA, spisy ve formě dialogu nebo fiktivních rozhovorů

□ kolem r. 387 př.n. l.založil Platón AKADEMII v Athénách (Akadémově háji u Athén)

→ filosofická škola , jméno dostala podle stejnojmenného athénského předměstí, jehož ochráncem byl hérós (bůh) Akadémos. Po organizační stránce byla Akadémie thiasem k pěstování kultu Múz. Platón sledoval jejím založením pravděpodobně i polit. cíle, jak lze soudit z jeho výkladu o společenském postavení filosofů v Ústavě. Tato škola je centrem rozvíjení Platónova dualismu, jeho učení i spisovatelského umění. Roku 529 ji uzavřel císař Justinián spolu s ostatními pohanskými filozofickými školami, zabavil její majetek a zakázal veškeré další vyučování řecké filozofie.

- Obsahem své činnosti navazovala Akadémie na tradice pýthagorovského spolku. O jejím vědeckém a filosofickém programu je možno si udělat představu ze 7. knihy Platónovy Ústavy, kde se popisuje, jak mají být filosofové vzděláváni. Jako hlavní složky vzdělání filosofů jsou tu uváděny aritmetika, geometrie, stereometrie, astronomie a nauka o harmonii. Tyto vědecké disciplíny jsou označovány za předehru k nejvyšší formě rozumové činnosti, k dialektice. Kromě samostatného studia a cvičení v dialektice se v Akadémii konaly přednášky na určitá témata. Ve starověku proslula zvl. Platónova přednáška (nebo snad cyklus přednášek) Peri agathú (O dobru), ve které Platón podle názoru některých moderních badatelů vyložil své nepsané učení, tj. svůj skutečný filosofický systém, jenž není v dialozích obsažen.

Témata, do kterých materiál patří