10 Výchovné prostředky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Úkol
Uveďte výhody a nevýhody formálního a neformálního určení skupin, jak z hlediska učitele, tak i z hlediska žáků, třídy.
- Který způsob je lepší, není možno říci. Učitel sám rozhodne vhodnou volbu podle typu učiva, skladby třídy, stanoveného cíle spod. Obě dělení mají své výhody a nevýhody.
Formální určení žáků do skupin bude jistě promyšlenější, seřazeno třeba podle prospěchu, ale určitě se dostanou někdy do stejné skupiny děti, kterým se z osobních důvodů bude špatně spolupracovat.
U neformálního sestavení skupin se spolu dají dohromady sice žáci, kteří si dobře rozumí, ale učitel bude vzhledem k učivu nebo úkolu potřebovat úplně jinou skladbu skupiny (např. jednoho výborného žáka jako rádce a 2-3 průměrné žáky).
8, Samostatná práce
Rozvoj aktivity, samostatnosti, myšlení a vyjadřování žáků (úkoly ústní, písemné, praktické)
Kontrola učitelem, ve škole i jako forma domácího úkolu
9, Vyučování týmové
složen z několika učitelů, specialistů. kandidátů, rodič
10, Vycházka, exkurze, výuka v muzeu, ZOO
pozorování pracovních činností lidí, dějů, zvířat, objektů tak, aby žáci mohli pochopit souvislosti
Úkoly a otázky k diskusi
Vysvětlete pojem výchovný prostředek.
Uveďte základní kategorie výchovných prostředků.
-
Objasněte pojem metoda
-
Představte klasifikace metod výuky dle J. Maňáka (obecně)
Charakterizujte jednotlivé metody výuky a metody výchovy.
-
Objasněte pojem organizační forma.
-
Prezentujte jednotlivé organizační formy, jejich třídění a charakteristiky.
-