Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




10 Výchovné prostředky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (35.79 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

10. Výchovné prostředky

Cíle kapitoly: vysvětlit obecně pojem výchovný prostředek, rozdělit výchovné prostředky do čtyř kategorií, ozřejmit pojem metoda, uvést historický vývoj metod, seznámit s klasifikací metod výuky I. J. Lernera a J. Maňáka, charakterizovat vybrané metody výuky, představit kritéria optimálního výběru metod výuky, popsat metody výchovy, objasnit pojem (organizační) forma, prezentovat vybrané organizační formy, jejich třídění a charakteristiky.

Klíčová slova: výchovný prostředek, instituce, metody, formy, pomůcky.

Výchovné prostředky= prostředky výchovy

  • Pomocí prostředků dosahujeme výchovného cíle.

  • Výchovné prostředky jsou různé instituce, skupiny, prostřednictvím kterých je realizována výchova (např. rodina, školy všech stupňů, zařízení výchovy mimo vyučování)

KONKRETNÍ PROSTŘEDKY, které vychází ze samotného procesu VÝCHOVY: viz. Níže

-metody (diskuse, vysvětlování, přednáška aj)

-formy výchovy (exkurze, vyučovací hodina, hra)

Nejkonkrétněji lze chápat Výchovné prostředky např:

vybavení učeben, zařízení školy, názorné vyučovací pomůcky, psací potřeby, hračky, pracovní nářadí, ale také učební plány, RVP (ŠVP), učebnice, slovníky

Výchovné prostředky jsou všechny skutečnosti přírodní
a kulturní povahy, a to jak věcné, tak činnostní, které vedou k dosažení výchovného cíle, dále jevy, vlastnosti, vztahy a předměty, kterých subjekt i objekt výchovy využívají, aby dosáhli vytčeného cíle.

Výchovné prostředky dělíme na:

  1. Instituce (rodina, škola)

  2. Metody (přednáška, vysvětlování)

  3. Formy (vyučovací hodina, exkurze, skupinová, individuální)

  4. Pomůcky (vybavení učeben, plány, RVP, učebnice)

Metody výuky

metoda =

je systémem cílevědomých činností učitele a aktivního postoje žáka k této činnosti a předpokládá jejich stálou spolupráci za účelem dosažení stanoveného cíle.

Zástupci (ti co měli vliv ohledně metod výuky): Tolstoj, Komenský, Herbart

Klasifikace metod výuky

Máme klasifikaci podle J. Maňáka a I. J. Lernera

Klasifikovat podle J. Maňáka

  1. Metody z hlediska pramene poznání a typu poznatků – aspekt didaktický

    1. Metody slovní

      1. monologické metody (např. popis, vysvětlování, přednáška, vyprávění, instruktáž atd.)

      2. dialogické metody (např. rozhovor, diskuse, dramatizace)

      3. metody písemných prací (např. písemná cvičení, kompozice)

      4. metody práce s učebnicí, knihou

    2. Metody názorně demonstrační

      1. pozorování předmětů a jevů

      2. předvádění (předmětů, modelů, pokusů, činností)

      3. demonstrace obrazů statických

      4. projekce statická a dynamická

    3. Metody praktické

      1. nácvik pohybových a pracovních dovedností

      2. žákovské laborování

      3. pracovní činnosti (v dílnách, na pozemku)

      4. grafické a výtvarné činnosti

  2. Metody z hlediska aktivity a samostatnosti žáků – aspekt psychologický

    1. Metody sdělovací

Témata, do kterých materiál patří