10 Výchovné prostředky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
10. Výchovné prostředky
Cíle kapitoly: vysvětlit obecně pojem výchovný prostředek, rozdělit výchovné prostředky do čtyř kategorií, ozřejmit pojem metoda, uvést historický vývoj metod, seznámit s klasifikací metod výuky I. J. Lernera a J. Maňáka, charakterizovat vybrané metody výuky, představit kritéria optimálního výběru metod výuky, popsat metody výchovy, objasnit pojem (organizační) forma, prezentovat vybrané organizační formy, jejich třídění a charakteristiky.
Klíčová slova: výchovný prostředek, instituce, metody, formy, pomůcky.
Výchovné prostředky= prostředky výchovy
Pomocí prostředků dosahujeme výchovného cíle.
Výchovné prostředky jsou různé instituce, skupiny, prostřednictvím kterých je realizována výchova (např. rodina, školy všech stupňů, zařízení výchovy mimo vyučování)
KONKRETNÍ PROSTŘEDKY, které vychází ze samotného procesu VÝCHOVY: viz. Níže
-metody (diskuse, vysvětlování, přednáška aj)
-formy výchovy (exkurze, vyučovací hodina, hra)
Nejkonkrétněji lze chápat Výchovné prostředky např:
vybavení učeben, zařízení školy, názorné vyučovací pomůcky, psací potřeby, hračky, pracovní nářadí, ale také učební plány, RVP (ŠVP), učebnice, slovníky
Výchovné prostředky jsou všechny skutečnosti přírodní
a kulturní povahy, a to jak věcné, tak činnostní, které vedou k dosažení výchovného cíle, dále jevy, vlastnosti, vztahy a předměty, kterých subjekt i objekt výchovy využívají, aby dosáhli vytčeného cíle.
Výchovné prostředky dělíme na:
Instituce (rodina, škola)
Metody (přednáška, vysvětlování)
Formy (vyučovací hodina, exkurze, skupinová, individuální)
Pomůcky (vybavení učeben, plány, RVP, učebnice)
Metody výuky
metoda =
je systémem cílevědomých činností učitele a aktivního postoje žáka k této činnosti a předpokládá jejich stálou spolupráci za účelem dosažení stanoveného cíle.
Zástupci (ti co měli vliv ohledně metod výuky): Tolstoj, Komenský, Herbart
Klasifikace metod výuky
Máme klasifikaci podle J. Maňáka a I. J. Lernera
Klasifikovat podle J. Maňáka
Metody z hlediska pramene poznání a typu poznatků – aspekt didaktický
Metody slovní
monologické metody (např. popis, vysvětlování, přednáška, vyprávění, instruktáž atd.)
dialogické metody (např. rozhovor, diskuse, dramatizace)
metody písemných prací (např. písemná cvičení, kompozice)
metody práce s učebnicí, knihou
Metody názorně demonstrační
pozorování předmětů a jevů
předvádění (předmětů, modelů, pokusů, činností)
demonstrace obrazů statických
projekce statická a dynamická
Metody praktické
nácvik pohybových a pracovních dovedností
žákovské laborování
pracovní činnosti (v dílnách, na pozemku)
grafické a výtvarné činnosti
Metody z hlediska aktivity a samostatnosti žáků – aspekt psychologický
Metody sdělovací