10 Výchovné prostředky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vybrané organizační formy výuky
1, Systém vzájemného vyučování
skupina žáků- šikovní (učili se od učitelů jak učit- poté dostali „žáky“ a učili je co se naučili)
2, Individualizované vyučování
vlastní tempo žáků
Patří sem následující tři soustavy:
A, Pueblovská soustava
volná práce žáků, mezi nimiž učitel prochází a kontroluje jejich činnost.
Učitel zkouší žáka jen tehdy, kdy je žák připraven
Cíl: žákův klid a rozvoj.
B, Daltonský plán
Jde o individuální způsob – Učitel je zde rádcem,
Žák uzavírá s učitelem, kterou se snaží plnit
C,Winnetská soustava
Žáci ve skupinách podle svého výběru.
Existuje rozvrh hodin s vyučovacími předměty, látka je pro všechny stejná.
3, Pracovní škola a činná škola
Práce jako získávání nových poznatků
Hlasatel: J Dewey
Cíl: aby poznatky nebyly předkládány žákům hotové, ale aby žáci museli vyvíjet aktivitu a přemýšlet o práci.
4, Projektová soustava
-vychází z činné a pracovní školy - učivo uspořádané do projektů,
- Hlasatelé: W. Kilpatrick a Mc Murry.
Úkol
Znovu pečlivě prostudujte uvedené organizační formy, uveďte jejich výhody a nevýhody.
-
Do organizačních forem zahrnujeme dále:
alternativní vzdělávací systémy – waldorfskou školu, montessoriovskou školu, freinetovskou školu a jenskou školu.
Organizační formy dle J. Velikanič:
1. Organizační formy vyučování podle vztahu k osobnosti žáka -JAKÁ FORMA
Vyučování individuální
Vyučování hromadné
Vyučování skupinové
Samostatná práce
Vyučování týmové
2. Organizační formy vyučování podle charakteru výukového prostředí - KDE
Vyučování ve třídě
Vyučování v odborných učebnách a laboratořích
Vyučování v dílně
Vyučování na školním pozemku
Vyučování v muzeu, ZOO nebo jiném praktickém přirozeném prostředí
Vycházka a exkurze
Učební den (v odborném výcviku na učilištích)
5, Individuální vyučování - učitel pracuje jen s jedním žákem
ZUŠ či jazykovky
6, Hromadné vyučování = „vyučovací hodina“
Zástupci : Komenský, Herbart
tři etapy postupu ve vyučování:
výklad,
opakování a procvičování,
praktická použití zaměstnávající ruce dětí.
Poznámka: Zde lze vypsat informace ohledně vyučovací hodiny- např. má 45–90 minut, dochází ke osvojování, opakování. Že je to efektivní, jasně stanovený cíl pro žáka, učitel musí být připraven (čerpej z didaktiky!)
7, Skupinové vyučování
skupinách po 3–5 dětech, které pracují samostatně na zadaném úkolu= Učitel průběžně kontroluje, obměňuje skupiny aj.,
formálně (učitel vytvoří skupiny) X neformálně (žáci do skupin sami ).
Typy: Paralelní (každý sám, pak se práce spojí v jednu), hvězdicový (jeden je vůdce-vede skupinu), kruhový (všichni jsou na stejné úrovni, všichni dělají všechno)