Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




10 Výchovné prostředky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (35.79 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Do organizačních forem patří např. vyučovací hodina, výlet, exkurze, projektové vyučování, ale i alternativní vzdělávací systémy, samostatná práce, individuální vyučování, skupinová práce aj.

Vybrané organizační formy výuky

1, Systém vzájemného vyučování

  • skupina žáků- šikovní (učili se od učitelů jak učit- poté dostali „žáky“ a učili je co se naučili)

2, Individualizované vyučování

  • vlastní tempo žáků

Patří sem následující tři soustavy:

A, Pueblovská soustava

  • volná práce žáků, mezi nimiž učitel prochází a kontroluje jejich činnost.

  • Učitel zkouší žáka jen tehdy, kdy je žák připraven

  • Cíl: žákův klid a rozvoj.

B, Daltonský plán

  • Jde o individuální způsob – Učitel je zde rádcem,

  • Žák uzavírá s učitelem, kterou se snaží plnit

C,Winnetská soustava

  • Žáci ve skupinách podle svého výběru.

  • Existuje rozvrh hodin s vyučovacími předměty, látka je pro všechny stejná.

3, Pracovní škola a činná škola

  • Práce jako získávání nových poznatků

  • Hlasatel: J Dewey

Cíl: aby poznatky nebyly předkládány žákům hotové, ale aby žáci museli vyvíjet aktivitu a přemýšlet o práci.

4, Projektová soustava

-vychází z činné a pracovní školy - učivo uspořádané do projektů,

- Hlasatelé: W. Kilpatrick a Mc Murry.

Úkol

Znovu pečlivě prostudujte uvedené organizační formy, uveďte jejich výhody a nevýhody.

-

Do organizačních forem zahrnujeme dále:

alternativní vzdělávací systémy – waldorfskou školu, montessoriovskou školu, freinetovskou školu a jenskou školu.

Organizační formy dle J. Velikanič:

1. Organizační formy vyučování podle vztahu k osobnosti žáka -JAKÁ FORMA

  1. Vyučování individuální

  2. Vyučování hromadné

  3. Vyučování skupinové

  4. Samostatná práce

  5. Vyučování týmové

2. Organizační formy vyučování podle charakteru výukového prostředí - KDE

  1. Vyučování ve třídě

  2. Vyučování v odborných učebnách a laboratořích

  3. Vyučování v dílně

  4. Vyučování na školním pozemku

  5. Vyučování v muzeu, ZOO nebo jiném praktickém přirozeném prostředí

  6. Vycházka a exkurze

  7. Učební den (v odborném výcviku na učilištích)

5, Individuální vyučování - učitel pracuje jen s jedním žákem

  • ZUŠ či jazykovky

6, Hromadné vyučování = „vyučovací hodina“

Zástupci : Komenský, Herbart

tři etapy postupu ve vyučování:

  • výklad,

  • opakování a procvičování,

  • praktická použití zaměstnávající ruce dětí.

Poznámka: Zde lze vypsat informace ohledně vyučovací hodiny- např. má 45–90 minut, dochází ke osvojování, opakování. Že je to efektivní, jasně stanovený cíl pro žáka, učitel musí být připraven (čerpej z didaktiky!)

7, Skupinové vyučování

  • skupinách po 3–5 dětech, které pracují samostatně na zadaném úkolu= Učitel průběžně kontroluje, obměňuje skupiny aj.,

  • formálně (učitel vytvoří skupiny) X neformálně (žáci do skupin sami ).

  • Typy: Paralelní (každý sám, pak se práce spojí v jednu), hvězdicový (jeden je vůdce-vede skupinu), kruhový (všichni jsou na stejné úrovni, všichni dělají všechno)

Témata, do kterých materiál patří