Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




10 Výchovné prostředky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (35.79 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Metody samostatné práce žáků

  • Metody výzkumné

  • Struktura metod z hlediska myšlenkových operací

  • – aspekt logický

    1. Postup srovnávací

    2. Postup induktivní

    3. Postup deduktivní

    4. Postup analyticko-syntetický

    1. Varianty metod z hlediska fází výchovně vzdělávacího procesu MEFDA – aspekt procesuální

      1. Metody motivační

      2. Metody expoziční

      3. Metody fixační

      4. Metody diagnostické

      5. Metody aplikační

    2. Varianty metod z hlediska výukových forem a prostředků

    – aspekt organizační

    1. Kombinace metod s vyučovacími formami

    2. Kombinace metod s vyučovacími prostředky

    Charakteristika vybraných metod výuky

    (z didaktiky)

    A, Metody slovní

    Patří sem: Přednáška, vyprávění, popisování, instruktáž, rozhovor, diskuse, metody písemných prací (diktát, ppt., opisovaní), práce s učebnici,

    -k řízení výuky, rozvoji slovní zásoby i ke zpětné vazbě.

    -Vysvětlování zprostředkovává učivo, vede k pochopení příčin, souvislostí, -Patří k náročným metodám.

    -Výklad musí být postupný, systematický, logický

    -interakce s žákem, otázky- odpovědi

    - při rozhovoru- učitel řídí a koriguje,

    B,Metody názorně demonstrační

    Patří sem: pozorování předmětů, předvádění, demonstrace

    -využívá se obrazů, kreseb, modelů, schémat apod.

    C, Metody praktické = Praxe

    Patří sem: nácvik pohybových a pracovních dovedností, pracovní činnosti, grafické a výtvarné činnosti

    -užívají praxi a práci učících se

    -osvojení si praktické, pracovní činnosti a její využití.

    Optimální výběr metod/Jak vybrat správnou metodu:

    Dle:

    1. Cíle a úkoly výuky.

    2. Obsah a metody oboru/předmětu

    3. Učební možnosti žáků – věkové, úroveň připravenosti, kolektiv

    4. vnějších podmínek ( pracovního prostředí apod.).

    5. Předpoklady učitelů: zkušenosti, úroveň přípravy, schopnost ovládnout určité metody, osobitost

    Metody výchovy

    Nutné je zvážit, která metoda na koho platí (nutné je kombinovat a měnit metody!)

    Typy metod:

    Metoda kladení požadavku - klademe požadavek na žáka
    Metoda přesvědčování - nutno nalézt argumenty, uvádět příklady pro doložení, motivovat

    Metoda povzbuzování (stimulace) – povzbuzujeme žáka
    Metoda potlačování – potlačování špatných názorů = lepší hodnoty žáka

    Metoda cvičení

    Metoda režim = školním řádem, třídní samosprávy

    Metoda výbuchu

    Metoda soutěže = musíme mít jasně stanovena pravidla = tím dobrá soutěž

    Metoda kooperace = fungování v rámci kolektivu

    Metoda etické besedy = školní beseda= diskuze= vyšší hodnoty žáka

    Metoda rituálu = navodit atmosféru např. kvůli narozeniny, vánoční besídka, školní výlet

    Metoda odměn a trestů = nejčastěji používanou výchovnou metodou, opatrně, nepřehánět!

    Formy výuky = Organizační forma

    - je výchovně vzdělávací prostředek, který se vztahuje k vnější proměně systému českého školství a ovlivňuje jeho vnitřní činnosti, průběh, život školy, vyučování.

    Témata, do kterých materiál patří