10 Výchovné prostředky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Metody samostatné práce žáků
Metody výzkumné
Struktura metod z hlediska myšlenkových operací
– aspekt logický
Postup srovnávací
Postup induktivní
Postup deduktivní
Postup analyticko-syntetický
Varianty metod z hlediska fází výchovně vzdělávacího procesu MEFDA – aspekt procesuální
Metody motivační
Metody expoziční
Metody fixační
Metody diagnostické
Metody aplikační
Varianty metod z hlediska výukových forem a prostředků
– aspekt organizační
Kombinace metod s vyučovacími formami
Kombinace metod s vyučovacími prostředky
Charakteristika vybraných metod výuky
(z didaktiky)
A, Metody slovní
Patří sem: Přednáška, vyprávění, popisování, instruktáž, rozhovor, diskuse, metody písemných prací (diktát, ppt., opisovaní), práce s učebnici,
-k řízení výuky, rozvoji slovní zásoby i ke zpětné vazbě.
-Vysvětlování zprostředkovává učivo, vede k pochopení příčin, souvislostí, -Patří k náročným metodám.
-Výklad musí být postupný, systematický, logický
-interakce s žákem, otázky- odpovědi
- při rozhovoru- učitel řídí a koriguje,
B,Metody názorně demonstrační
Patří sem: pozorování předmětů, předvádění, demonstrace
-využívá se obrazů, kreseb, modelů, schémat apod.
C, Metody praktické = Praxe
Patří sem: nácvik pohybových a pracovních dovedností, pracovní činnosti, grafické a výtvarné činnosti
-užívají praxi a práci učících se
-osvojení si praktické, pracovní činnosti a její využití.
Optimální výběr metod/Jak vybrat správnou metodu:
Dle:
Cíle a úkoly výuky.
Obsah a metody oboru/předmětu
Učební možnosti žáků – věkové, úroveň připravenosti, kolektiv
vnějších podmínek ( pracovního prostředí apod.).
Předpoklady učitelů: zkušenosti, úroveň přípravy, schopnost ovládnout určité metody, osobitost
Metody výchovy
Nutné je zvážit, která metoda na koho platí (nutné je kombinovat a měnit metody!)
Typy metod:
Metoda kladení požadavku - klademe požadavek na žáka
Metoda přesvědčování - nutno nalézt argumenty, uvádět příklady pro doložení, motivovat
Metoda povzbuzování (stimulace) – povzbuzujeme žáka
Metoda potlačování – potlačování špatných názorů = lepší hodnoty žáka
Metoda cvičení
Metoda režim = školním řádem, třídní samosprávy
Metoda výbuchu
Metoda soutěže = musíme mít jasně stanovena pravidla = tím dobrá soutěž
Metoda kooperace = fungování v rámci kolektivu
Metoda etické besedy = školní beseda= diskuze= vyšší hodnoty žáka
Metoda rituálu = navodit atmosféru např. kvůli narozeniny, vánoční besídka, školní výlet
Metoda odměn a trestů = nejčastěji používanou výchovnou metodou, opatrně, nepřehánět!
Formy výuky = Organizační forma
- je výchovně vzdělávací prostředek, který se vztahuje k vnější proměně systému českého školství a ovlivňuje jeho vnitřní činnosti, průběh, život školy, vyučování.