Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




5 Cíle a obsah výchovy

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.2 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

5. Cíle a obsah výchovy

Cíle kapitoly: zdůvodnit nutnost stanovení výchovných cílů, porovnat vztah významných pedagogických směrů k formulování cíle výchovy, znát funkci, třídění a klasifikaci výchovných cílů, analyzovat názory na současné cíle výchovy, pochopit nezbytnost cílů globální výchovy pro přežití lidstva.

Klíčová slova: cíl výchovy, pragmatická pedagogika, experimentální pedagogika, dynamická pedagogika, pedagogika kultury, existencialistická pedagogika, náboženská pedagogika, funkce cílů výchovy, třídění a klasifikace výchovných cílů, pyramida cílů výchovy, vědecká gramotnost, globální výchova.

Výchovný cíl je jednou z výchozích pedagogických kategorií

= Je to kategorie historická, mění se se společenským zřízením, státem, národem, filozofií a kulturou.

Úkol

Pokuste se vysvětlit co je to cíl:

Cílem výchovy

-se rozumí společenský ideál, představa toho, čeho se má ve výchovné činnosti za pomoci výchovných činitelů dosáhnout.

-Formulují se požadavky na člověka, jaký má být, pro jaký osobní rozvoj a jaké společenské potřeby je nutné ho připravit.

-cíle dávají činnosti vychovatele i vychovávaného jasný směr, perspektivu a tvůrčí aktivitu.

-Z cílů vyplývá obsah, prostředky, principy, metody i formy výchovy.

-Je to dlouhodobý a složitý proces

-Cíl výchovy musíme neustále srovnávat s realitou společnosti a stále upravovat.

Skupina pedagogických směrů uznávajících nutnost stanovení cílů výchovy. Jde v podstatě o dva zásadní přístupy:

  1. Indeterministický= odmítá společenskou podmíněnost výchovných cílů.

  2. Deterministický= vychází ze společenské podmíněnosti výchovných cílů.

Musí mít:

  1. stránku objektivní, která odráží stav daných společensko-ekonomických vztahů i vývoj společnosti,

  2. stránku subjektivní, která představuje psychickou úroveň vychovávaných.

Pragmatická pedagogika

  • klade důraz na aktivitu a zkušenost dítěte, na schopnost uplatnění jedince v daném světě.

hlavní představitel: J. Dewey

Experimentální pedagogika

  • používá experiment jako hlavní zdroj informací o vzdělávacích procesech

  • odmítá výchovné postupy, hledá ty experimentální

Dynamická pedagogika

  • bere v úvahu společenské prostředí, do něhož jedinec přichází,

  • Cíl: příprava individua na život a společnost.

Pedagogika kultury

  • zdůrazňuje tvůrčí zapojení jedince do rozvoje lidské kultury.

Existencionalistická pedagogika

  • klade důraz na výchovu jedince jako svobodné a autentické osobnosti.

  • člověk utváří sám sebe, volí si svou existenci, sám si vytyčuje své ideály.

Náboženská pedagogika

  • klade důraz na osobnost jedince, jeho nesmrtelné duše a jejích vztahů, mezi nimiž je na předním místě vztah k božské osobnosti a božskému zákonu.

  • Cílem výchovy v náboženské pedagogice je „vnitřní překonání člověka“

Témata, do kterých materiál patří