5 Cíle a obsah výchovy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Pedagogové, kteří vyzdvihovali výchovné cíle:
S. Hessena,
J. Deweye = říká, že cíl musí být aktuální, schopný změny-dle okolností
Cíl je vždy dočasný, pokud sme jej nedosáhli. Měly by obohacovat a aby sloužit k optimálnímu sebe rozvíjení osobnosti.
Funkce cílů výchovy
Cíle výchovy mají tyto funkce:
Orientační a anticipační = Dávají pedagogický směr (cestu).
Motivační a stimulační = Potom co se lidé ztotožnili = úspěšné překonávání přiměřených překážek
Realizační = Realizují pedagogické představy ve skutečnost.
Regulační = Finální žádoucí výsledek, cíl se skutečně dosažený výsledek a podle toho usměrnit další rozhodování a jednání.
Úkol
Charakterizujte funkce cílů výchovy:
-
Třídění a klasifikace výchovných cílů
cíle individuální a sociální,
materiální a formální,- (obsah – osvojení postupů, vědomostí, formální – to by už měli umět (např. píchnout injekci- umět to)
obecné a odborné - (obecné vzdělání – žákxpacient-komunikace, odborné – rozvíjení)
Máme 10 cílů:
Národní cíl = pěstováním rodného jazyka, vlastivědy, národní poezie, umění,
Náboženský cíl = zřetel náboženský nemůže rozhodovat víc
Etický cíl = výchovná hodnota - odtud výchovné vyučování
Harmonický cíl
Politický cíl = nemůže výlučně rozhodovat ani stát, ani církev,
Všelidský (humanitní) cíl = výchova humanitní se musí doplnit ideou národní.
Kulturní cíl
Utilitaristicky zaměřený cíl
Naturalistický výchovný cíl = nechat volnou cestu jen působením přírody.
Fylogenetický cíl = mezi vývojem jedince (ontogenezí) a rodu (fylogenezí).
Individuální a sociální cíle
Individuální cíl= osobní rozvoj, prospěch a uplatnění jedince
Sociální cíl= zapojení člověka do společnosti tak, aby byl schopen plnit své sociální funkce.
Hlasatelé: Platon, Aristoteles, Helvétius, T. G. Masaryk.
Adaptační a anticipační cíle
Adaptační – naučíme např. první pomoc
Anticipační – později využije v praxi
Teoretické a praktické cíle
Teorie- „u stolu“ X praktické-„u pacienta“
Autonomní a heteronomní cíle
Autonomní (vnitřní) cíle vycházejí od jednotlivce a jsou produktem jeho potřeby a vůle,
heteronomní (mnohdy vnější) cíle stanoví jiní činitelé, např. stát, skupina, vychovatel, rodiče.
Výukové cíle
kognitivní
afektivní
psychomotorické
cíle zaměřeny k různým účelům:
např. celkové a dílčí, obecné, konkrétní a jedinečné, nadřazené a podřazené, cíle realizované, nerealizované, vzdálené, blízké atd…
Struktura cílů výchovy
Pyramida cílů výchovy 1
ideál (nejobecnější cíl) -základní představa
obsah výchovy a vzdělání -dílčí cíle
složky výchovy -požadavky na rozvoj
institucionální cíle – výchovné, vzdělávácí instituce (kde)
nejkonkrétnější požadavky -cíle individuální (co chceme přesně)