Organizování_pro studenty
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
10. Klastry• Typy klastrů, Vlastnosti výkonného klastru, Vazby v klastrech, Charakteristika výkonného klastru, Přínosy klastrů
Shrnutí
2
Cíl
• vysvětlit význam organizační struktury
• popsat typy organizačních struktur
• posoudit výhody a nevýhody, vhodnost jednotlivých typů
organizačních struktur
1. Základní pojmy
• Organizování – cílevědomá činnost, jejímž konečným cílem je uspořádat prvky v systému, jejich aktivity,
koordinaci, kontrolu tak, aby přispěly maximální měrou k dosažení stanovených cílů systému. Výsledkem
organizování je organizační struktura.
• Organizační struktura – vnitřní formalizované, zpravidla hierarchické uspořádání celku, určení vztahů
nadřízenosti a podřízenosti, vymezení působností, pravomocí a odpovědností – formální organizace. Základní
dokumenty – organizační schéma, organizační řád, popisy práce.
• Neformální organizace – síť osobních a sociálních vztahů vznikajících spontánně v průběhu mezilidských
interakcí
• Optimální rozpětí řízení – počet osob (podřízených), které je manažer schopen efektivně řídit.
• Pravomoc – právo příslušející pracovníkovi v daném pracovním postavení využívat volnosti v rozhodování, příp.
přijímat závazky v souladu s právním řádem a v rozsahu daném zmocněním. Je dána postavením pracovníka
v organizační struktuře, vyplývá z jeho odbornosti a oprávnění využívat i donucovacích prostředků (např.
ekonomických sankcí)
• Odpovědnost – povinnost za něco ručit, v případě manažerů za plnění úloh příslušejících do náplně činnosti jimi
řízených útvarů, stanovených cílů apod.
• Působnost – okruh aktivit, pro které byla příslušným článkem řízení uložena oprávnění a povinnosti (pravomoci a
odpovědnosti)
• Delegování – přenesení určitého přesně vymezeného rozsahu pravomoci a odpovědnosti na jinou osobu, útvar
• Centralizace – soustředění působnosti do jedněch rukou, způsob vykonávání moci, řízení, kontroly z jednoho