PŘEDNÁŠKY mezinárodní instituce Marková
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Intervence na udržení kurzů národních měn k ECU
intervence, které měly přispět ke stabilizaci kurzů národních měn k ECU
intervence měly probíhat při dosažení kritické hodnoty tzv. ukazatele divergence
ukazatel divergence je poměr skutečné procentní odchylky denního kurzu národní měny k ECU od středního kurzu k ECU a maximální procentní odchylky denního kurzu k ECU od středního kurzu k ECU
ukazatel divergence mohl dosáhnout hodnoty v rozmezí +-100 % a to v případě, kdy se denní kurz k ECU odchýlil od středního kurzu k ECU o celé povolené rozpětí
maximální hranice bylo dosaženo v případě, že ukazatel divergence dosáhl hodnoty +- 75 % - tzv. kritická hodnota ukazatele divergence
kurzový mechanismus nezávazný=> intervence nebyly povinné
Úvěrový mechanismus EMS
mechanismus velmi krátkodobé finanční pomoci 1979
úvěrové linky, které si mezi sebou otevíraly CB k provádění marginálních operací (od roku 1987 i mezimarginálních) splatnost 45 dní
zřízen kvůli poskytování potřebných zdrojů k intervencím
mechanismus krátkodobé finanční podpory 1970
= čerpání zdrojů k řešení problémů platební bilance
dlužnická a věřitelská kvóta- splatnost 3 měsíce (financování deficitů platebních bilancí)
mechanismus střednědobé finanční pomoci 1971
řešení vážnějších problémů platební bilance- splatnost 2-5 let
úlohy tyto operace koordinovat se ujal již zmíněný Evropský fond měnové spolupráce (FECOM)
některé země mají širší oscilační pásmo +-6% Itálie, VB, ŠPA, PORT => neplatí jednotná pravidla pro všechny země
pro některé stabilní země pásmo příliš široké a nekonzistentní s kurzovou stabilitou, ale byly i země pro které pásmo příliš úzké (ekonomicky slabé země= požadují širší pásmo, aby mohly využívat kurz jako nástroj měnové politiky)
že stejné podmínky pro jednotlivé země nemusí být pro všechny stejně výhodné se ukazuje počátkem 90. let= krize EMS (příčina antiinflační politika Bundesbanky prováděné po sjednocení Německa v roce 1989= plynuly výdaje do chudší části => tlak na růst inflace v Německu=> Bundesbanka zvyšuje úrokové sazby => příliv kapitálu do Německa z ostatních zemí, země musely také zvyšovat úrokové sazby => příčina sporu VB, FRA, Něm)
jednou z příčin krize je ratifikační proces k Maastrichtským dohodám, který začal tak, že Dánsko se odmítlo připojit k dohodám
problémem byla i emise ECU (závislá na dolaru a zlatě), marka a dolar (vztah)- pohyb měn nemusel korespondovat s potřebami ostatních zemí
Zhodnocení EMS
Evropský měnový systém byl přínosem, ale nepodařilo se mu vymanit z vlivu dolaru, v rámci kurzového mechanismu byly asi 2/3 intervencí prováděny v USD
do kurzového mechanismu se nezapojily všechny členské země, mezi zeměmi byly spory ohledně oscilačního pásma
EMS přispěl k prohloubení měnové stability důležité pro ekonomickou spolupráci, došlo ke snížení průměrné míry inflace
1992 propukla uvnitř EMS měnová krize – politické příčiny: problémy s ratifikací Smlouvy o EU (probíhající referendum k Maastrichtské dohodě); ekonomické příčiny: souvisely s měnovou politikou Bundesbanky, která prosazovala antiinflační politiku, stanovila vysoké úrokové sazby, což vedlo k odlivu kapitálu z ostatních zemí, země se musely bránit zejména mohutnými intervencemi centrální bank, díky kterým se podařilo měnovou krizi překonat
Devalvace Libry (VB vystoupila), devalvace itálie, portugalsko, španělsko…
v srpnu 1993 EMS podroben další zkoušce v podobě spekulativního útoku na slabší měny, důsledkem měnové krize došlo k rozšíření oscilačního pásma na +- 15 % (původní úzké pásmo +- 2,25)