Dejiny architektúry IV
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Nemecko- drážďany..
Brusel- justičný palác
Chicagská škola
PREDNÁŠKA 10
Ahoj Zuzko Šulajová 😊 vítej v mých poznámkách z dějin 13. 04. 2017
Táák, probíráme Rakousko-Uhersko. Pan děkan se omlouvá, pojedeme bez přestávky, skončíme dřív.
V 2. polovině 19. století byla Praha vnímaná jako provinční město ve vztahu k Vídni, v rámci Habsburské monarchie to bylo úplně mimo centrum dění, tak byla zanedbávána. Tato akce nesla s sebou reakci, to znamenalo akceleraci to národnostní cítění – touha se vyčlenit a vymezit jako český národ – NÁRODNÍ OBROZENÍ. Řada čelních představitelů neváhala sáhnout ke kuriózním věcem – zfalšování dějin, pohádky bez opěr.
Když zaniklo Rakousko-Uhersko, tak nové Československo mělo obrovský drive v průmyslu a Rakousko bylo zaostalé – s tyroláky po horách 😃 😃
Do popředí se dostávají ideály renesanční architektury. V 19. století spatřovala v renesanci ideály lidskosti, demokracie a osvobození. To, co mělo národní podtext, naprosto souviselo s renesancí.
Praha – Novoměstské divadlo – 1858 – Josef Niklas
Josef Niklas – architekt pročesky orientovaný
Raná ukázka Neorenesance v Praze – divadlo bylo ze dřeva a štuku, životnost krátká – dnes pouze fotografie
Solitér, který byl postaven na místě, které je dnes poblíž národního muzea
Další Niklasova práce – návrh na Národní divadlo 1866
Další osobnost – Ignác Ullmann
Ignác Ullmann ve své době představoval výraznou postavu a musím říct, že společně se svým švagrem Antonín Viktorem Barvitiusem ve 2. polovině 19. století v Praze, která prostě neměla konkurenci. Byli schopni se zakázkami prosadit v rámci celé Prahy. Další jméno Josef Zítek – tenhlenctenc architekt byl ještě mnohem lepší, ale tihle dva pro něj byli vysoká konkurence.
Zpátky k Ullmannovi – Několik jeho realizací
Vyšší dívčí škola
Motivy z německé renesance – výrazné tvrdé plochy, články, které se opakují – všechno pečlivě promyšlené, dnes tento odkaz je ukázkou té typické německé neorenesance v českém prostředí.
Další zakázka, která znamená cestu do Kladna – vysoké pece, modelárny – renesanční duch – typické průmyslové stavby
Celá situace vrcholí u příkladu Prozatímního divadla – Praha 1862
Souvisí s výstavbou Národního divadla
Další - Praha Česká technika – původní návrh z orku 1870
Antonín Viktor Barvitius
Gröbeho vila v Praze – novodobý renesanční palác
Kostel sv. Václava – Praha 1881—85 – neorenesanční kostel v našem prostředí – my z období renesance nemáme žádné církevní stavby – v podstatě
Ještě jedna zastávka
Barvitius + Ullmann – Pražské Nádraží císaře Františka Josefa – tvoří dnes hlavní kostru – původní podoba – hmota připomíná vazbu na florentský palác – Palazo Pitti
Zpočátku úprava těch věží od Fanty