C4_ObcanskeVybaveni_20061206
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Předškolní výchova
Předškolní zařízení je vhodné umístit v těžišti příslušného území, pokud možno v návaznosti
na směr docházky rodičů do zaměstnání, k ostatním druhům občanského vybavení, k základní
škole, k zastávkám veřejné dopravy a pod.
Poloha pozemku pro objekt předškolní výchovy (mateřské školy) má být zvolena tak, aby
bylo možno vytvořit vyhovující prostředí z hlediska příslušných norem a předpisů (např.
ochrana proti hluku, silným větrům, škodlivým látkám v ovzduší, nebezpečí úrazu dětí při
docházce atd.). Rovněž musí být zajištěna ochrana okolí před hlukem a provozem zařízení
předškolní výchovy.
Pozemek má být mírně svažitý a celodenně osluněný. Spád terénu má být nejvýše 10 % ke
slunečné straně. Součástí pozemku je nutně zeleň (zahrada), poskytující ochranu proti prachu,
nadměrnému oslunění a silnému větru a dále hřiště.
Zastavěná plocha nemá přesahovat čtvrtinu pozemku.
Bezpečnou docházku je možno zajistit vyloučením křížení pěších cest s dopravně zatíženými
komunikacemi, nebo zřízením podchodů pro pěší. Není-li to možné, zejména ve starší
zástavbě, zajišťuje se bezpečnost dopravy organizačními opatřeními.
Sdružovat tato zařízení je možno zejména s prvním stupněm základních škol, v některých
případech s funkcí bydlení.
Vzhledem k požadavkům na kvalitu a bezpečnost zařízení je možná návaznost zejména na
plochy bydlení, rekreace, případně na plochy smíšené obytné.
Základní vzdělávání
Požadavky na situování zařízení základního vzdělávání (základní školy, které jsou
dvoustupňové) i na vlastnosti pozemku jsou obdobné, jako pro zařízení předškolní výchovy.
Středoškolské vzdělávání
Zařízení tohoto typu tvoří: gymnázia, střední odborné školy a střední odborná učiliště.
Situování těchto druhů zařízení je podmíněno návazností na síť veřejné dopravy možností
spojení k dalším zařízením, která žáci používají (nádraží, speciální zařízení tělovýchovy
a sportu, zařízení kultury atd.).
Nároky na kvalitu pozemku jsou obdobné jako u zařízení základního vzdělávání.
Zastavěná plochy nemá ve většině případů přesahovat čtvrtinu celkové plochy pozemku.