C4_ObcanskeVybaveni_20061206
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
C.4 - 19
Nelze předpokládat sdružování těchto zařízení s jinými funkcemi. Tato zařízení vytvářejí
zpravidla areály a mohou být situována i mimo zastavěné území obcí, při zajištění bydlení
studentů a dobré dopravní dostupnosti (i veřejnou dopravou).
Terciární vzdělávání
Vzdělávání tohoto typu se člení na: vysokoškolské (na vysokých školách) a nevysokoškolské
(pomaturitní studium a vyšší studium s absolutoriem).
V případě zařízení vysokých škol se jedná o zařízení s velmi rozdílným způsobem zástavby
a s velmi rozdílnou velikostí pozemků. Z hlediska hygienického je zapotřebí sledovat, aby
bylo vybrané území chráněno proti nadměrnému hluku, prachu a exhalacím. Optimální je
rovinný, nepříliš protáhlý pozemek. Způsob a výška zástavby jsou dány provozními specifiky
příslušné školy, urbanistickými podmínkami a vztahem k okolní zástavbě. Základním
požadavkem je zajištění rychlého spojení areálu s kulturním a společenským centrem města
prostřednictvím městské hromadné dopravy. Areál by měl být samostatnými příjezdovými
komunikacemi napojen na hlavní automobilové komunikace. Propojení s občanským
vybavením okolních obytných celků je vhodné zajistit vybudováním pěších tras.
Zařízení je účelné prostorově sdružovat s dalšími vysokými školami a vytvářet vysokoškolské
areály.
Pro tento typ zařízení není omezena vazba na další funkční plochy (za předpokladu zachování
všech příslušných omezení a předpisů).
V případě zařízení nevysokoškolského vzdělávání nelze ve většině případů předpokládat
nároky na území, neboť studium tohoto typu se realizuje zejména při středních odborných
školách.
Školy pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (speciální školy)
Jedná se o zařízení pro děti a mládež se závažnými typy postižení (mateřské a základní školy
a zvláštní typy učňovských škol).
Zájmová oblast pro tato zařízení je daleko větší, než pro ostatní typy škol.
Je nutno zvlášť dbát na to, aby byla tato zařízení umístěna v prostředí obzvláště dobrém,
hygienicky nezávadném, chráněném před nepříznivými vlivy a zásadně mimo frekventované
komunikace.
Zastavěná plochy nemá ve většině případů přesahovat čtvrtinu celkové plochy pozemku.
Výhodné je sdružovat na jednom pozemku zvláštní mateřskou a zvláštní základní školu.
U některých zařízení (výjimečně i u mateřských a základních škol) se předpokládá nepřetržitý
provoz (internátní forma).
Vzhledem k požadavkům na kvalitu a bezpečnost zařízení je možná návaznost zejména na
plochy bydlení, rekreace, případně na plochy smíšené obytné.