02 Pozemní komunikace 1 - Úvod do pozemních komunikací
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
NÁVRH TRASY PK
• Podklady pro návrh:
– polohopis, výškopis (geodetické zaměření, ZABAGED, atd.)
– územní plán
– katastrální mapu
– polohy inženýrských sítí
– atd.
• Měřítko projektu (závisí na stupni projektové dokumentace)
– vyhledávací studie, studie – 1:25 000, 1:10 000, 1:5 000
– prováděcí dokumentace – 1:2 000, 1:1 000, 1:500
NÁVRH TRASY PK
SITUACE
• se zpracovává zpravidla v měřítku, které odpovídá měřítku osy
• vzhledem k malým hodnotám podélného sklonu se neprovádí podélné
řezy, nýbrž 10x převýšené podélné profily, které jsou rozvinutým
zobrazením osy v jejím výškovém uspořádání
• zobrazuje průběh terénu a nivelety
PODÉLNÝ PROFIL
PODÉLNÝ PROFIL
•
podle polohy nivelety a pláně vzhledem
k povrchu území rozeznáváme:
– zemní těleso celé v násypu
– zemní těleso celé v zářezu (výkopu)
– zemní těleso z části ve výkopu
a z části v násypu – v odřezu
– zemní těleso na povrchu území
TĚLESO PK
TĚLESO PK
VZOROVÝ PŘÍČNÝ ŘEZ
• úrovňové
• okružní
• mimoúrovňové
KŘIŽOVATKY
Křižovatky• klíčovým faktorem pro bezpečnost dopravy je vhodný návrh a poloha
křižovatek
– včasná postřehnutelnost
– zajištění rozhledů
– nutný soulad mezi psychologickou a optickou hlavní
– atd.
KŘIŽOVATKY
Křižovatkynalézt vhodný poměr mezi stavebními náklady, bezpečností a dopravní funkcí
• úrovňové křižovatky
– v extravilánu i intravilánu
– plynulá doprava na hlavní trase
– pro zvýšení bezpečnosti používat dopravní ostrůvky dělící, směrovací
a ochranné
• okružní křižovatky
– převážně v intravilánu a na hranici měst a obcí
– méně vhodné v extravilánu
– omezují plynulost dopravy na hlavní trase
• mimoúrovňové křižovatky
– na D a R vždy
– vysoká plynulost a kapacita
– vyšší náklady a zábor pozemků
KŘIŽOVATKY
KŘIŽOVATKY
Nevhodné řešení
KŘIŽOVATKY
Nevhodné řešení
KŘIŽOVATKY
Nevhodné řešení