02 Pozemní komunikace 1 - Úvod do pozemních komunikací
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
16 - osa komunikace
JEDNOPRUHOVÉ PK
DVOUPRUHOVÉ PK
SMĚROVĚ ROZDĚLENÉ PK
Roztřídění
Odpovídající návrhová kategorie
dálnice
D 33,5/120,100 a 80; D 27,5/120, 100 a 80
rychlostní silnice
R33,5/120,100 a 80; R 27,5/120, 100 a 80; R 25,5/120, 100 a 80
silnice I. třídy
S 24,5/100, 80 a 70; S 20,75/90, 80 a 70
S11,5/90, 80 a 70
S 9,5/80, 70 a 60 *)
silnice II. třídy
S 9,5/80, 70 a 60
S 7,5/70, 60 a 50
silnice III. třídy
S 7,5/70, 60 a 50; S 6,5/60 a 50; S 4,0/40 a 30
S 4,0/40 a 30**'
*) Nelze použít na mezinárodních silnicích.
**) Použije se zejména pro rekonstrukce stávajících koncových úseků silnic III. tř.
a pro veřejně přístupné účelové komunikace.
TŘÍDĚNÍ PK DLE ČSN 73 6101
• trasa PK je spojnicí středů povrchu silniční koruny v jednotlivých
příčných řezech tělesa komunikace
• trasou PK rozumíme prostorovou čáru, určující směrový i výškový
průběh dané komunikace
• plynulost trasy vyžaduje, aby přechod z jednoho směru nebo sklonu
do druhého, byl vytvořen plynulou křivkou, tvořenou směrovým či
výškovým obloukem
• jde o obecnou čáru obvykle vyrovnanou v plynulou trasu různé křivosti
TRASA PK
• k názornému zobrazení trasy a k snadnému výpočtu všech veličin
a hodnot potřebných v projektové dokumentaci používáme dvou
průměten:
– půdorys – OSA – situace
– nárys – NIVELETA – podélný profil
TRASA PK
TRASA PK
MEZI SMĚROVÝMI A VÝŠKOVÝMI NÁVRHOVÝMI PRVKY JE NUTNÝ VZÁJEMNÝ SOULAD!!!
TRASA PK
• trasa komunikace se navrhuje s ohledem na:
– členitost terénu
– stávající a plánovanou zástavbu
– katastr
– životní prostředí
– technické nároky
– apod.
NÁVRH TRASY PK
• trasa komunikace musí být:
– bezpečná
– pohodlná
– předvídatelná
– plynulá
– pěkná
– odpouštějící– apod.