12. Management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
12. MANAGEMENT
= řízení
- je to soubor názorů, přístupů a metod, které vedoucí pracovníci (manažeři) užívají ke zvládnutí manažerských funkcí
- je to umění dosáhnout toho, aby lidé udělali to, co je potřeba
- opírá se o poznatky z více vědních oborů (ekonomika, účetnictví, psychologie, matematika, politologie...)
- podnikavost – objevení a využití příležitostí v podnikání (uvedení na trh nového výrobku, služby nebo aktivity, která dosud na trhu nebyla)
- v podnikání musí manažer respektovat:a) vnitřní faktory – finanční zabezpečení, zaměstnance, know-how, technické zabezpečeníb) vnější faktory – zákazníci, konkurence, dodavatelé, vývoj vědy a techniky, situace v regionu...
Manažer
- je to profese, jejíž nositel je zodpovědný za dosahování cílů, které mu byly svěřeny (využívá kolektiv spolupracovníků)
- rozdělení manažerů do jednotlivých úrovní:a) manažeři první linie – využívají technické dovednosti a personální zkušenosti v rámci mezilidských vztahů (rozdělování práce, přikazování, přímá kontrola) - jsou to např. mistři nebo vedoucí dílen
b) střední manažeři – rozpracovávají strategické úkoly, získávají a poskytují informace - jsou to např. vedoucí útvaru nebo ředitelé závodu
c) top manažeři – vrcholoví manažeři, vytváří koncepci podniku
- jsou to např. generální ředitelé nebo prezidenti podniků - základní činnosti, které provádí každý manažer:
- stanovuje cíle podniku a plánuje jeho činnosti tak, aby jich bylo dosaženo - organizuje práci, upřesňuje pracovní úkoly a zjišťuje stav jejich plnění - sleduje dodržování bezpečnostních, hygienických, požárních a ekologických předpisů
- vlastnosti dobrého manažera – kvalifikovanost, spolehlivost, komunikativnost, fyzická a psychická odolnost, iniciativnost...
Profil manažera- formální autorita by měla být v souladu s přirozenou autoritou- přirozenou autoritu určuje:- odborná kvalifikace - pracovní morálka
- důslednost
- morální vlastnosti - partnerské vztahy k podřízeným
- mezi obecné zásady manažera patří:- mít jasné cíle - orientovat se na priority - preferovat prevenci - omezit plýtvání časem - respektovat zákazníka
- styly řídící práce:a) byrokratický – vychází ze směrnic a nařízení, které ukládá podřízeným a sleduje jejich dodržováníb) autoritativní – rozhoduje sám, dává příkazy a očekává jejich bezpodmínečné plnění, převážně kárá, uznání jen zřídka
c) demokratický (partnerský) – spolupracuje s podřízenými, má přirozenou autoritu, komunikace je otevřená, na podřízené deleguje větší míru odpovědnostid) liberální – podřízené ovlivňuje jen minimálně, vyhýbá se kritice, hodně rozhodnutí nechává na podřízených
Vývoj managementu
- prochází 3 stádii:
1. klasický management- je zavedeno plánování výroby, výrobní dokumentace, kontrola pracovního postupu - vytváří se technické a pracovní normy- představitelé: