12. Management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
a) Henry Ford – zavedl běžící pás, masovou výrobu automobilů Ford = snížení cen a nákladů
b) Tomáš Baťa – plánování veškeré činnosti, kontrola výkonů hospodářských středisek, zavedl podnikové spoření
2. management 40. - 70. let 20. století
- hlavním rysem tohoto managementu je hledání postavení a úlohy člověka v podniku - management je chápán jako logický proces, který lze převést do matematických modelů - jsou zde klasifikovány manažerské funkce jako je plánování, organizování, personální zajištění...
3. moderní přístup k managementu
- japonský management - nízká míra nezaměstnanosti a inflace (japonská morálka = pracovitost, disciplinovanost)
- problematika manažerských přístupů založených na poznatcích
Základní manažerské funkce
1. rozhodování
2. plánování 3. vedení 4. organizování 5. komunikace 6. kontrola
1. ROZHODOVÁNÍ
- je to jedna z nejvýznamnějších činností pracovní náplně manažera - princip volby – existuje více variant, které vedou k cíli (volba varianty tvoří základní fázi rozhodování)
- etapy rozhodovacího procesu:a) identifikace rozhodovacího procesu – přesné vymezení problému, zjišťování odchylek a včasná reakce na ně
b) analýza a formulace problému – rozbor problémové situace, zjištění jejich příčin, problém formulovat objektivně a srozumitelně - někdy je nutné přijmout provizorní opatření k zamezení dalšího negativního dopadu
c) tvorba variant rozhodování – vysoké nároky kladeny na tvůrčí schopnosti řešitelů - vytvořit co nejvíce variant a vybrat tu optimální
d) stanovení kritérií hodnocení – kritéria se odvozují od stanovených cílů řešení problému - kritéria mohou být buď kvantitativní, nebo kvalitativní
e) určení důsledků variant - zjišťují se předpokládané dopady a účinky jednotlivých variantf) hodnocení variant a její volba – vyloučení nepřípustné varianty a posouzení vhodnosti přípustných variant
g) realizace zvolené varianty – skutečná realizace zvoleného řešení
h) kontrola výsledků – stanoví se odchylky od stanovených cílů a určí se nápravná opatření
- základní typy rozhodovacích problémů:a) dobře strukturované rozhodovací problémy – jednoduché nebo programované
- řeší se opakovaně, existují rutinní přístupy k řešení, většinou mají jediné kvantitativní řešení
b) špatně strukturované rozhodovací problémy – řešení vyžaduje tvůrčí přístup, rozsáhlé znalosti, zkušenosti a intuici - existuje větší počet řešení
2. PLÁNOVÁNÍ
- cílově orientovaný rozhodovací proces - výsledkem je plán (musí být zřejmé, čeho chceme dosáhnout a jak)
- plánování rozdělujeme:a) podle časového horizontu - krátkodobé (do 1 roku) - střednědobé (1 – 5 let) - dlouhodobé (více než 5 let)b) podle úrovně rozhodovacího procesu- strategické plánování – dlouhodobé, je realizované top manažery = strategický plán - taktické plánování – střednědobé, specifikace a konkretizace cílů, zaměřeno na řešení určitého problému = taktický plán - operativní plánování – krátkodobé, řeší cíle jednotlivých funkčních míst a pracovišť = operativní plán