12. Management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- základní plánovací kategorie:
a) cíle – konečný stav, ke kterému směřují všechny plánovací aktivity (dosažení zisku)
b) strategie – vyjadřují dlouhodobý program (jak se udržet a zlepšit pozici podniku, jak se chovat na trhu, jaké výrobky vyrábět)
c) politiky – umění řídit (návod k rozhodování)d) postupy – návody, jakým způsobem a v jaké časové posloupnosti mají být činnosti prováděny
e) pravidla – určují způsob, jak činnosti provádět bez časové posloupnosti
f) programy – je to souhrn cílů, strategií, postupů a pravidel, doprovází rozpočty
g) rozpočty – stanovení očekávaných výsledků
- SWOT analýza – komplexní zhodnocení situace v podniku
„S“ - silné stránky (přednosti) – převaha na trhu nad konkurenty, kapitálová síla, kvalita výrobků„W“ - slabé stránky (nedostatky) – slabá finanční pozice, zastaralé vybavení, malý sortiment„O“ - příležitosti trhu – růst trhu, poptávky, možnost exportu„T“ - nebezpečí trhu (hrozby) – silná konkurence, pokles zákazníků, nestabilita trhu
3. VEDENÍ
- ovlivnění lidí tak, aby plnili podnikové cíle - motivace – spojuje psychickou i fyzickou aktivitu člověka směrem ke zvolenému cíli - motiv – pohnutka k jednání člověka, vnitřní impuls - motivaci ovlivňují:a) vnitřní kritéria daná člověkem (jeho osobní cíle)b) vnější kritéria (společnost, morálka, právní normy)
- motivační nástroje jsou:
a) přímé – v případě plnění úkolů od podřízených (směrnice, pokyny, instrukce)b) nepřímé - ekonomické (mzdy, odměny, podíly na zisku...) - mimoekonomické (pochvaly, veřejná uznání) - stimul – vnější podněty, které mají určitý motiv podpořit nebo utlumit - je žádoucí jen tehdy, když je v souladu s motivací člověka a jeho situací
4. ORGANIZOVÁNÍ
- podstatou je vymezení vzájemných vztahů jednotlivců nebo skupin při plnění stanovených cílů podniku
- typy organizačních struktur v podniku:a) liniová organizační struktura – jediný odpovědný vedoucí s komplexní odpovědnostíb) funkční organizační struktura – podřízení dostávají příkazy od několika vedoucích, každý úsek je zaměřen na jinou činnostc) liniově-štábní struktura – jediný odpovědný vedoucí, který je nadřízený všem pracovníkům včetně pracovníkům štábud) divizní organizační struktura – má přímou vazbu na trh a funguje jako „Podnik v podniku“, společnost je rozdělena na divize - divize – samostatná jednotka vybavená základními funkcemi (technické, obchodní)
5. KOMUNIKACE
- tato manažerská funkce umožňuje propojení jednotlivých článků v podniku - je to spojení mezi příjemcem informace a jejím sdělovatelem
- její součástí je i zpětná vazba - chyby u sdělovatele – špatně sděluje, vyslovuje - chyby u příjemce – špatně to pochopí
- formy komunikace:a) ústní – v podniku je nejčastější, okamžitá zpětná vazba (úspora času, účinnost) - neverbální komunikace – doplňuje ústní komunikaci (gesta)b) písemná - písemná dokumentace – co a jak má být vykonáno, jsou předepsány úkoly, pokyny (nařízení, bezpečnostní předpisy)