Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M02 - Konstrukce - základní typy konstrukcí, konstrukční řešení

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.02 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Stavění  mostů  sahá  poměrně  hluboko  do  historie;  již  ve  starověku  vznikaly
mostní konstrukce z tehdy dostupných materiálů – masivní mosty z kamene a
lehké  mosty  ze  dřeva.  K nejstarším  a  největším  starověkým  mostům  patří
kamenný most přes řeku Diz u města Dizfulu (4.st.př.n.l.). Mnoho zajímavých
mostních konstrukcí po sobě zanechali Římané, např. akvadukt Pont du Gardu města Nimes ve Francii (63-18 př.n.l.) se 3 patry, celkovou délkou 273 m a
výškou  nad  údolím  téměř  50  m.  Ve  středověku  vznikla  řada  mostů,  vesměs
však  nedosahovaly  technické  ani  umělecké  úrovně  mostů  starověkých.
Výjimkou v našich  zemích  byl  např.  Juditin  most  přes  Vltavu  v Praze (1169-
1171) a zejména jeho nástupce Karlův most (1357-1382) o délce 515 m a šířce
9,4  m  s 16  klenbami  světlosti  od  16  do  23  m  (obr.  3.1).  V dobách  renesance
bylo  výsledkem  snah  o  obrození  starého  římského  umění  a  techniky  mnoho
mostů  postavených  zejména  na  území  dnešní  Francie,  Itálie  a  Španělska,
z nichž některé se dochovaly dodnes.
Téměř do konce 17. století se mosty stavěly prakticky bez výpočtů pouze na zá-
kladě zkušeností a „citu“. Výrazná změna nastává v 18. století, kdy byly zalo-
ženy ve Francii první vysoké technické školy, když jisté základy pro pokrok ve
vědě a technice byly položeny již dříve (Bernoulli, Euler, Lagrange, Hook, Na-
vier atd.). Kromě kamenných mostů se koncem 18. století začaly vyvíjet kon-

strukce  kovové  (ocelové
z litiny)  a  ve 2.  polovině
19.  století
  se  začal
v mostním 

Témata, do kterých materiál patří