M02 - Konstrukce - základní typy konstrukcí, konstrukční řešení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Stavění mostů sahá poměrně hluboko do historie; již ve starověku vznikaly
mostní konstrukce z tehdy dostupných materiálů – masivní mosty z kamene a
lehké mosty ze dřeva. K nejstarším a největším starověkým mostům patří
kamenný most přes řeku Diz u města Dizfulu (4.st.př.n.l.). Mnoho zajímavých
mostních konstrukcí po sobě zanechali Římané, např. akvadukt Pont du Gardu města Nimes ve Francii (63-18 př.n.l.) se 3 patry, celkovou délkou 273 m a
výškou nad údolím téměř 50 m. Ve středověku vznikla řada mostů, vesměs
však nedosahovaly technické ani umělecké úrovně mostů starověkých.
Výjimkou v našich zemích byl např. Juditin most přes Vltavu v Praze (1169-
1171) a zejména jeho nástupce Karlův most (1357-1382) o délce 515 m a šířce
9,4 m s 16 klenbami světlosti od 16 do 23 m (obr. 3.1). V dobách renesance
bylo výsledkem snah o obrození starého římského umění a techniky mnoho
mostů postavených zejména na území dnešní Francie, Itálie a Španělska,
z nichž některé se dochovaly dodnes.
Téměř do konce 17. století se mosty stavěly prakticky bez výpočtů pouze na zá-
kladě zkušeností a „citu“. Výrazná změna nastává v 18. století, kdy byly zalo-
ženy ve Francii první vysoké technické školy, když jisté základy pro pokrok ve
vědě a technice byly položeny již dříve (Bernoulli, Euler, Lagrange, Hook, Na-
vier atd.). Kromě kamenných mostů se koncem 18. století začaly vyvíjet kon-
strukce kovové (ocelové
z litiny) a ve 2. polovině
19. století se začal
v mostním