M02 - Konstrukce - základní typy konstrukcí, konstrukční řešení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Deskové mosty, u nichž deska mostovky je současně nosnou konstrukcí, jsou
obvyklé umostů betonových. Představují systémy s nejjednodušším příčným
řezem, jednoduchým vyztužením i snadnou betonáží. Nevýhodou je poměrně
velká hmotnost plynoucí z velké potřebné tloušťky.
Staticky mohou působit jako prosté desky pro přemostění jednoho otvoru, které
lze také použít pro přemostění několika otvorů za sebou, avšak v tom případě
bývají vhodnější desky spojité (obr. 3.6c).
Prosté desky:
železobetonové – max.rozpětí L = 15 m (pro větší rozpětí
jsou nehospodárné); tloušťka 1/10 až 1/8 L (optimálně)
a)
b)
Mosty – základní typy a uspořádání
- 31 (42) -
předpjaté– max. rozpětí L = 18 m; tloušťka 1/18 až 1/30 LPro snížení vlastní tíhy lze použít vylehčenou desku (viz [1]).
3.4
Mosty trámové
3.4.1 Základní typy, výhody a nevýhody trámových mostů
Mosty trámové se používají jak při stavbě betonových mostů, tak při návrhu
mostů ocelových i ocelobetonových, ale též pro mosty dřevěné.
Betonové trámové mostyNevýhody deskových betonových mostů lze odstranit opatřením desky žebry –
tzv. trámy. Působení konstrukce jako trámové je navíc podmíněno poměrem
šířky a rozpětí do 1/3, v opačném případě se jedná o desky. Nejčastější jsou
mosty dvoutrámové používané hlavně pro silniční a dálniční mosty středních
rozpětí. Pro malé stavební výšky se navrhují mosty oněkolika nosnících
(trámech), zpravidla však ne více než pěti. V některých případech se používají i
konstrukce s jedním trámem. Kromě otevřených průřezů se u betonových
trámových mostů ve velké míře uplatňují průřezy uzavřené – komorovénosníky (obr. 3.8b), jejichž výhodou je zejména velká tuhost v kroucení. Jsou
proto vhodné i pro mosty šikmé a půdorysně zakřivené (obr. 3.5c, 3.5d).
Ocelové a ocelobetonové trámové mostyU trámových mostů ocelových, příp. ocelobetonových tvoří hlavní nosnou
konstrukci ocelové trámy – tzv. hlavní nosníky, které přenášejí zatížení
z mostovky prostřednictvím ložisek do spodní stavby. Hlavní nosníky mohou
být plnostěnné nebo příhradové, staticky mohou působit v zásadě jako prosté
nosníky(obr. 3.6a, 3.6b), příp. jako nosníky spojité (obr. 3.6c). Mostovkaocelových mostů je ocelová (prvková, desková – viz [2]), u ocelobetonových
mostů tvoří mostovku betonová deska (často spřažená s ocelovými hlavními
nosníky – viz [2]).