Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M02 - Konstrukce - základní typy konstrukcí, konstrukční řešení

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.02 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Deskové mosty, u nichž deska mostovky je současně nosnou konstrukcí, jsou
obvyklé umostů betonových. Představují systémy s nejjednodušším příčným
řezem,  jednoduchým  vyztužením  i  snadnou  betonáží.  Nevýhodou  je  poměrně
velká hmotnost plynoucí z velké potřebné tloušťky.
Staticky mohou působit jako prosté desky pro přemostění jednoho otvoru, které
lze také použít pro přemostění několika otvorů za sebou, avšak v tom případě
bývají vhodnější desky spojité (obr. 3.6c).
Prosté desky:

železobetonové – max.rozpětí L = 15 m (pro větší rozpětí
jsou nehospodárné); tloušťka 1/10 až 1/8 L (optimálně)

a)

b)

Mosty – základní typy a uspořádání

- 31 (42) -

předpjaté– max. rozpětí L = 18 m; tloušťka 1/18 až 1/30 LPro snížení vlastní tíhy lze použít vylehčenou desku (viz [1]).

3.4 

Mosty trámové

3.4.1  Základní typy, výhody a nevýhody trámových mostů

Mosty trámové se používají jak při stavbě betonových mostů, tak při návrhu
mostů ocelových i ocelobetonových, ale též pro mosty dřevěné.
Betonové trámové mostyNevýhody deskových betonových mostů lze odstranit opatřením desky žebry –
tzv.  trámy.  Působení  konstrukce  jako  trámové  je  navíc  podmíněno  poměrem
šířky  a  rozpětí  do  1/3,  v opačném  případě  se  jedná  o  desky.  Nejčastější  jsou
mosty  dvoutrámové  používané  hlavně  pro  silniční  a  dálniční  mosty  středních
rozpětí.  Pro  malé  stavební  výšky  se  navrhují  mosty  oněkolika  nosnících
(trámech), zpravidla však ne více než pěti. V některých případech se používají i
konstrukce  s jedním  trámem.  Kromě  otevřených  průřezů  se  u  betonových
trámových  mostů  ve  velké  míře  uplatňují  průřezy  uzavřené  –  komorovénosníky (obr. 3.8b), jejichž výhodou je zejména  velká tuhost v kroucení. Jsou
proto vhodné i pro mosty šikmé a půdorysně zakřivené (obr. 3.5c, 3.5d).
Ocelové a ocelobetonové trámové mostyU  trámových  mostů  ocelových,  příp.  ocelobetonových  tvoří  hlavní  nosnou
konstrukci  ocelové  trámy  –  tzv.  hlavní  nosníky,  které  přenášejí  zatížení
z mostovky prostřednictvím ložisek do spodní stavby. Hlavní nosníky mohou
být plnostěnné nebo příhradové, staticky mohou působit v zásadě jako  prosté
nosníky(obr.  3.6a,  3.6b),  příp.  jako  nosníky  spojité  (obr.  3.6c).  Mostovkaocelových mostů je  ocelová (prvková, desková – viz [2]), u ocelobetonových
mostů  tvoří  mostovku  betonová  deska  (často  spřažená  s ocelovými  hlavními
nosníky – viz [2]).

Témata, do kterých materiál patří