M02 - Konstrukce - základní typy konstrukcí, konstrukční řešení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Obr. 3.14 Schéma visutého mostu bez výztužného nosníku
Většinou jsou nosná lana kotvena do základových bloků a v tom případě
hovoříme o tzv. pravých visutých mostech (obr. 3.15). Někdy se šikmé tahy
lan kotví do výztužného nosníku, v tom případě vznikají v podporách svislé
tlaky (obdobně jako u oblouku s táhlem či Langerova trámu) a most působí
jako konstrukce s trámovým účinkem (viz odst. 3.2.4)
Obr. 3.15 Základní typy visutých mostů s výztužným nosníkem
Konstrukce visutých mostů umožňuje překlenutí největšího rozpětí prozatím
ze všech typů mostních konstrukcí. Hospodárné jsou při rozpětí L od 300 m.
Pro příznivé estetické působení se však navrhují i pro menší rozpětí od 100 m,
zejména u lávek pro chodce. Běžně se navrhují pro rozpětí v rozsahu 1 000 m
až 1 500 m, ale v Hong Kongu byl nedávno postaven visutý most o rozpětí asi
2 500 m s pylony vysokými asi 180 m.
3.7.2 Základní typy a parametry zavěšených mostů
Hlavním nosným prvkem zavěšených mostů (obr. 3.16) je trámový nosníkmostovky zavěšený na šikmých závěsech vedených přes pylony a působících
na podpory šikmými tahy. Na rozdíl od visutých mostů jsou nosná lana
zavěšených mostů kotvena téměř vždy do trámu mostovky a jen výjimečně do
základových bloků.
f
L
Mosty – základní typy a uspořádání
- 37 (42) -
2 PYLONY
1 PYLON
Tvary zavěšených mostů (obr. 3.17)
se liší zejména z hlediska počtu polí,
počtu pylonů a uspořádáním závěsů.
Nejčastěji se zavěšené mosty navrhují
s jedním nebo dvěma poli, a tedy
s jedním nebo dvěma pylony, které
bývají buď svislé, anebo – a to zejména
v případě jednoho pole a jednoho
pylonu – šikmé.