Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M02 - Konstrukce - základní typy konstrukcí, konstrukční řešení

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.02 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

betonové mosty – L mezi 70 až 200 m, pro malá rozpětí nehospodárné,
proto  nejčastější  rozpětí  L  =  200  až  300  m,  existují  i  obloukové  mosty
pro rozpětí nad 400 m
ocelové mosty – L mezi 60 až 300 m, příhradové oblouky pro rozpětí L
až 500 m

Vzepětí  oblouků  f:  tvar  a  výšku  oblouku  charakterizuje  poměr  vzepětí  a

rozpětí oblouku f / L
betonové mosty 
– f / L = 1 až 1/15-  vetknuté oblouky – optimálně f / L = 1/3 až 1/5, hospodárně f / L = 1/5

až 1/6

-  dvoukloubové oblouky – optimálně f / L = 1/5 až 1/8
-  trojkloubové oblouky – optimálně f / L = 1/7 až 1/10, příp. až 1/15
ocelové mosty – f / L = 1/5 až 1/10, optimálně f / L = 1/6 až 1/7

a1)

a2)

b1)

b2)

c)

Mosty – základní typy a uspořádání

- 35 (42) -

3.6 

Mosty rámové

3.6.1  Základní typy, výhody a nevýhody, základní parametry

Rámové  mosty  jsou  častější  betonové,  v oblasti  ocelových  mostů  není  jejich
použití tak rozšířené.
hlediska statického systému hlavní nosné konstrukce platí základní dělení
(podobně jako u mostů obloukových) podle stupně statické neurčitosti na rámy
trojkloubové
  –  staticky  určité,  rámy  dvoukloubové  –  jedenkrát  staticky
neurčité a rámy vetknuté – třikrát staticky neurčité (obr. 3.12).

Obr. 3.12 Rámy podle statického systému

Trojkloubové rámy se používají pro mosty omezeně, kloub je totiž nevhodným
prvkem ve vozovce, v tomto směru jsou vhodnější dvoukloubové rámy. Často
se betonové rámové mosty navrhují s krátkými krajními poli (obr. 3.13a). Pro
betonové rámové mosty o jednom poli s rozpětím L = 60 až 80 m běžně, často
i  více  než  100  m,  jsou  nejčastější  vetknuté  rámy.  Ocelové  rámové  mosty  se
navrhují téměř výhradně jako dvoukloubové (obr. 3.13b), nejčastěji plnostěnné,
v některých případech i s táhlem (vedeným pod komunikací).
Z hlediska  výpočtu  platí  pro  rámy  prakticky  stejné  zásady  jako  pro  oblouky.
Též při konstrukčním řešení rámových mostů se vychází z podobných principů
jako u mostů obloukových; zde je však třeba věnovat pozornost konstrukčnímu
řešení rámových rohů.

Témata, do kterých materiál patří