M02 - Konstrukce - základní typy konstrukcí, konstrukční řešení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
betonové mosty – L mezi 70 až 200 m, pro malá rozpětí nehospodárné,
proto nejčastější rozpětí L = 200 až 300 m, existují i obloukové mosty
pro rozpětí nad 400 m
ocelové mosty – L mezi 60 až 300 m, příhradové oblouky pro rozpětí L
až 500 m
Vzepětí oblouků f: tvar a výšku oblouku charakterizuje poměr vzepětí a
rozpětí oblouku f / L
betonové mosty – f / L = 1 až 1/15- vetknuté oblouky – optimálně f / L = 1/3 až 1/5, hospodárně f / L = 1/5
až 1/6
- dvoukloubové oblouky – optimálně f / L = 1/5 až 1/8
- trojkloubové oblouky – optimálně f / L = 1/7 až 1/10, příp. až 1/15
ocelové mosty – f / L = 1/5 až 1/10, optimálně f / L = 1/6 až 1/7
a1)
a2)
b1)
b2)
c)
Mosty – základní typy a uspořádání
- 35 (42) -
3.6
Mosty rámové
3.6.1 Základní typy, výhody a nevýhody, základní parametry
Rámové mosty jsou častější betonové, v oblasti ocelových mostů není jejich
použití tak rozšířené.
Z hlediska statického systému hlavní nosné konstrukce platí základní dělení
(podobně jako u mostů obloukových) podle stupně statické neurčitosti na rámy
trojkloubové – staticky určité, rámy dvoukloubové – jedenkrát staticky
neurčité a rámy vetknuté – třikrát staticky neurčité (obr. 3.12).
Obr. 3.12 Rámy podle statického systému
Trojkloubové rámy se používají pro mosty omezeně, kloub je totiž nevhodným
prvkem ve vozovce, v tomto směru jsou vhodnější dvoukloubové rámy. Často
se betonové rámové mosty navrhují s krátkými krajními poli (obr. 3.13a). Pro
betonové rámové mosty o jednom poli s rozpětím L = 60 až 80 m běžně, často
i více než 100 m, jsou nejčastější vetknuté rámy. Ocelové rámové mosty se
navrhují téměř výhradně jako dvoukloubové (obr. 3.13b), nejčastěji plnostěnné,
v některých případech i s táhlem (vedeným pod komunikací).
Z hlediska výpočtu platí pro rámy prakticky stejné zásady jako pro oblouky.
Též při konstrukčním řešení rámových mostů se vychází z podobných principů
jako u mostů obloukových; zde je však třeba věnovat pozornost konstrukčnímu
řešení rámových rohů.