M02 - Konstrukce - základní typy konstrukcí, konstrukční řešení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Obr. 3.10 Oblouky podle
stupně statické neurčitosti
Z hlediska vzájemného poměru tuhosti oblouku a tuhosti trámu, který nese
mostovku, rozlišujeme oblouky tuhé např. s mostovkou na kyvných stojkách
a)
b1)
c1)
b2)
c2)
Konstrukce – základní typy konstrukcí, konstrukční řešení staveb, mosty
- 34 (42) -
dolní mostovka
horní mostovka
dolní mostovka
mezilehlá mostovka
horní (vzepřená) motovka
v poloze horní či mezilehlé (obr. 3.11b1, 3.11c), příp. s táhlem s mostovkou
v poloze dolní (obr. 3.11a1), a oblouky volné – netuhé. Různou kombinací
tuhých a netuhých oblouků a trámů vzniká např. tuhý trám vyztužený volným
obloukem s dolní mostovkou – tzv. Langerův trám (obr. 3.11a2), volný oblouk
vyztužený tuhým trámem s horní mostovkou (obr. 3.11b2), tuhý oblouk s tuhým
trámem apod.
Obr. 3.11 Oblouky podle
tuhosti oblouku a trámu
Vlastní oblouk lze provést jako plnostěnný nebo příhradový, s rovnoběžnými i
různoběžnými pásy, které se k podporám sbíhají (oblouky srpovitého tvaru)
nebo naopak rozbíhají (oblouky s výškou zvětšující se k patkám). Oblouky
s horní mostovkou, jejichž horní pás nese přímo konstrukci mostovky a tvarem
sleduje niveletu, se nazývají oblouky s vyztuženými cípy.
Tuhé oblouky se uplatňují u betonových mostů, oblouky volné jsou časté u
mostůocelových (viz Langerův trám), s rozvojem lepených dřevěných profilůse v poslední době rozšiřují také obloukové mostydřevěné.
3.5.2 Základní parametry obloukových mostů
Za tvar střednice oblouku lze zvolit parabolu (staticky nejvýhodnější), ale i
kružnici, elipsu či jinou vhodnou křivku. Přitom u ocelových mostů nezáleží
na volbě tvaru střednice tolik jako u mostů betonových, kde je snaha
eliminovat velké ohybové momenty tak, aby průřezy byly namáhány téměř
centrickým tlakem. Obloukové mosty se navrhují pro přemostění otvorů o
jednom poli, ale též pro přemostění více otvorů.
Rozpětí obloukových mostů L: obecně optimální L mezi 100 až 300 m