M02 - Konstrukce - základní typy konstrukcí, konstrukční řešení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Obr. 3.16 Základní schéma
zavěšeného mostu
Obr. 3.17 Základní tvary
zavěšených mostů
Vhodné a také hospodárné rozpětí zavěšených mostů je značně menší než u
mostů visutých, běžně se pohybuje okolo 300 až 400 m, existují však zavěšené
mosty i o větším rozpětí (např. v Japonsku kolem 500 m). Zavěšené konstrukce
lávek pro chodce se navrhují i pro menší rozpětí kolem 100 m i méně.
Pylony zavěšených mostů se navrhují poměrně vysoké, obvyklá výška je asi
1/5 až 1/8 rozpětí hlavního (nejdelšího) pole, u nesymetrických soustav někdyaž 1/3 rozpětí. Vysoké pylony přispívají ke zmenšení sil v závěsech, avšak
vede to ke zvětšení spotřeby materiálu na pylon. Jsou-li pylony příliš nízké,
zvětšuje se průhyb trámu mostovky. Za optimální s ohledem na spotřebu
materiálu se považuje výška pylonu asi kolem 1/6 až 1/7 rozpětí.
3.7.3 Výhody a nevýhody visutých a zavěšených mostů
Výhoda zavěšených a zejména visutých mostů, kterou je možnost překlenutí
těch největších rozpětí při velmi malé dimenzi výztužného nosníku, s sebou
nese nevýhodu v podobě značné aerodynamické nestability konstrukce, která
se zvyšuje při nevhodné volbě tvaru a dimenze průřezu výztužného nosníku
(trámu). To může způsobit rozkmitání konstrukce při působení účinků větru a
v minulosti dokonce vedlo ke zřícení několika mostů. Pro zmírnění či eliminaci
těchto vlivů se výztužný trám navrhuje nejvhodněji jako uzavřený komorový
průřez základního čočkovitého tvaru, ovšem s ostrohranným obrysem.
Je-li „váš most“ visutý nebo zavěšený, gratuluji – není jich v naší republice
tak mnoho: Jsou lana kotvena do základového bloku, anebo do trámu
mostovky?