Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M02 - Konstrukce - základní typy konstrukcí, konstrukční řešení

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.02 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

nový most -

a) spojitý nosník plnostěnný uzavřeného průřezu
(komorové)
b) mostovka horní
c) most nad suchým územím (viadukt)

Obr. 3.20:

a) dvoukloubový oblouk – tuhý oblouk s trámem
b) mostovka horní – vzepřená
c) most přes vodní plochu (význam říčního mostu)
d) „pravý“ obloukový most (s šikmými
podporovými tlaky)

Obr. 3.21:

a) zavěšený most o jednom poli s jedním (šikmým)
pylonem
b) mostovka zavěšená (dolní) – ve smyslu
zavěšení na pylon
c) most říční

Závěr

- 41 (42) -

4.  Závěr

Kapitoly, které jste prostudovali, obsahují informace o základních typech sta-
vebních  konstrukcí.  Je  zde  přehledně  uveden  souhrn  jednotlivých  typů  kon-
strukcí pozemních staveb i konstrukcí inženýrských, materiálové varianty a zá-
kladní konstrukční požadavky na nejčastěji navrhované konstrukce staveb po-
zemních.
Mosty patří k nejstarším stavebním konstrukcím, protože praktické potřeby si
vyžádaly  nutnost  jejich  stavby.  Současné  mosty  jsou  inženýrské  konstrukce,
které slouží pro převedení dopravy (železnice, silnice, pěší doprava, ale např.
také různá vedení – potrubí apod.)  přes překážku. Každá  mostní  konstrukce
sestává z vrchní a spodní stavby. V konstrukci vrchní stavby je nejdůležitější
nosná  konstrukce  tvořená  hlavní  nosnou  konstrukcí  a  mostovkou.  Některé
z těchto  součástí  mohou  plnit  více  funkcí  najednou  a  některé  naopak  mohou
být vynechány. Hlavními částmi spodní stavby jsou podpěry a základy.
Za  nejdůležitější parametry pro koncepční řešení návrhu  mostní  konstrukce
považujeme počet přemosťovaných otvorů (počet polí), jejich rozpětí, průběh
nivelety  převáděné  trasy  a  průjezdní  průřez.  Mosty  se  rozdělují  podle
různých  hledisek
,  z nichž  za  zásadní  lze  považovat  použitý  materiál,  druh
převáděné  dopravy
,  statické  působení  nosné  konstrukce  a  typ  a  polohu
mostovky.Podle  použitého  materiálu  jsou  dnes  nejčastější  mosty  betonové,  ocelové  a
také  mosty  dřevěné.  Podle  druhu  převáděné  dopravy  se  uplatňují  zejména
mosty  silniční,  železniční  a  lávky  pro  chodce.  Podle  statického  působeníhlavní  nosné  konstrukce  rozlišujeme  jako  základní  typy  mosty  deskové,
trámové, obloukové a rámové, visuté a zavěšené
Typ mostovky velmi závisí
na použitém materiálu a podle její polohy rozeznáváme mostovku dolní, příp.
zavěšenou, horní, příp. vzepřenou, mezilehlou, příp. zapuštěnou.
Základním parametrem pro volbu typu mostu je  rozpětí. Mosty deskové jsou
vhodné jen pro malá rozpětí řádově do 20 m. Mosty trámové se navrhují pro
rozpětí  až  několik  desítek  metrů,  to  ale  velmi  závisí  na  druhu  použitého
materiálu, typu hlavních nosníků (plnostěnné,  příhradové), statickém  systému
hlavních  nosníků  (prosté,  spojité).  Mosty  obloukové  jsou  obvyklé  pro  rozpětí
ve  stovkách  metrů  –  konkrétně  nejčastěji  300,  event.  400  m.  Mosty  visuté  se
běžně  používají  pro  přemostění  o rozpětí  1  000  až  1  500  m,  existuje  již  řada
konstrukcí s rozpětím kolem 2 000 m i více. Mosty zavěšené jsou nejvhodnější
pro rozpětí kolem 300 až 400 m.

Témata, do kterých materiál patří