M02 - Konstrukce - základní typy konstrukcí, konstrukční řešení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
nový most -
a) spojitý nosník plnostěnný uzavřeného průřezu
(komorové)
b) mostovka horní
c) most nad suchým územím (viadukt)
Obr. 3.20:
a) dvoukloubový oblouk – tuhý oblouk s trámem
b) mostovka horní – vzepřená
c) most přes vodní plochu (význam říčního mostu)
d) „pravý“ obloukový most (s šikmými
podporovými tlaky)
Obr. 3.21:
a) zavěšený most o jednom poli s jedním (šikmým)
pylonem
b) mostovka zavěšená (dolní) – ve smyslu
zavěšení na pylon
c) most říční
Závěr
- 41 (42) -
4. Závěr
Kapitoly, které jste prostudovali, obsahují informace o základních typech sta-
vebních konstrukcí. Je zde přehledně uveden souhrn jednotlivých typů kon-
strukcí pozemních staveb i konstrukcí inženýrských, materiálové varianty a zá-
kladní konstrukční požadavky na nejčastěji navrhované konstrukce staveb po-
zemních.
Mosty patří k nejstarším stavebním konstrukcím, protože praktické potřeby si
vyžádaly nutnost jejich stavby. Současné mosty jsou inženýrské konstrukce,
které slouží pro převedení dopravy (železnice, silnice, pěší doprava, ale např.
také různá vedení – potrubí apod.) přes překážku. Každá mostní konstrukce
sestává z vrchní a spodní stavby. V konstrukci vrchní stavby je nejdůležitější
nosná konstrukce tvořená hlavní nosnou konstrukcí a mostovkou. Některé
z těchto součástí mohou plnit více funkcí najednou a některé naopak mohou
být vynechány. Hlavními částmi spodní stavby jsou podpěry a základy.
Za nejdůležitější parametry pro koncepční řešení návrhu mostní konstrukce
považujeme počet přemosťovaných otvorů (počet polí), jejich rozpětí, průběh
nivelety převáděné trasy a průjezdní průřez. Mosty se rozdělují podle
různých hledisek, z nichž za zásadní lze považovat použitý materiál, druh
převáděné dopravy, statické působení nosné konstrukce a typ a polohu
mostovky.Podle použitého materiálu jsou dnes nejčastější mosty betonové, ocelové a
také mosty dřevěné. Podle druhu převáděné dopravy se uplatňují zejména
mosty silniční, železniční a lávky pro chodce. Podle statického působeníhlavní nosné konstrukce rozlišujeme jako základní typy mosty deskové,
trámové, obloukové a rámové, visuté a zavěšené. Typ mostovky velmi závisí
na použitém materiálu a podle její polohy rozeznáváme mostovku dolní, příp.
zavěšenou, horní, příp. vzepřenou, mezilehlou, příp. zapuštěnou.
Základním parametrem pro volbu typu mostu je rozpětí. Mosty deskové jsou
vhodné jen pro malá rozpětí řádově do 20 m. Mosty trámové se navrhují pro
rozpětí až několik desítek metrů, to ale velmi závisí na druhu použitého
materiálu, typu hlavních nosníků (plnostěnné, příhradové), statickém systému
hlavních nosníků (prosté, spojité). Mosty obloukové jsou obvyklé pro rozpětí
ve stovkách metrů – konkrétně nejčastěji 300, event. 400 m. Mosty visuté se
běžně používají pro přemostění o rozpětí 1 000 až 1 500 m, existuje již řada
konstrukcí s rozpětím kolem 2 000 m i více. Mosty zavěšené jsou nejvhodnější
pro rozpětí kolem 300 až 400 m.