Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M02 - Konstrukce - základní typy konstrukcí, konstrukční řešení

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.02 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Obr. 3.8 Typy trámových mostů

Plnostěnné hlavní nosníky (obr. 3.8) mohou být v příčném směru řešeny jako
otevřené (obr. 3.8a) nebo uzavřené – komorové nosníky(obr. 3.8b).
Příhradové  hlavní  nosníky  se  v průběhu  času  vyvíjely  od  složitějších  tvarů
k jednodušším (obr. 3.9a), postupně od mnohonásobně staticky neurčitých sou-
stav  přes  systémy  několikrát  staticky  neurčité  až  po  soustavy  staticky  určité.
V současné  době  se  dává  přednost  jednodušším  systémům  (staticky  určitým
nebo  s nízkým  stupněm  statické  neurčitosti),  a  to  s přímými  pásy  –  nosníky
přímopásové  (obr.  3.9b),  příp.  se  zakřiveným  horním  nebo  dolním  pásem  –
nosníky křivopásové (obr. 3.9c).

a)

b)

Konstrukce – základní typy konstrukcí, konstrukční řešení staveb, mosty

- 32 (42) -

přímopásové

křivopásové

Obr. 3.9 Tvary příhradových

hlavních nosníků

Dřevěné trámové mosty

Dřevěné trámové mosty se používají omezeně, ale mají své opodstatnění např.
při  přemostění  otvorů  menších  světlostí  pro  převedení  méně  zatížených
komunikací zejména v přírodním prostředí, kde je jejich působení ekologičtější
a estetičtější než u mostů betonových či ocelových.

3.4.2  Základní parametry trámových mostů

V závislosti na rozpětí se volí vhodný materiál a výška hlavního nosníku.
Betonové trámové mosty prosté: max. rozpětí L = 20 m

s jedním nosníkem – výška trámu h = 1/12 až 1/25 Lse 2 nosníky (dvoutrám) – nejčastěji předpjaté silniční a dálniční mosty
pro rozpětí L = 30 až 45 ms několika nosníky – různý počet, zpravidla ne více než 5

Ocelové a ocelobetonové trámové mosty:

plnostěnné hlavní nosníkyotevřeného průřezu
-  prosté nosníky – ekonomické rozpětí L do 30 až 40 m

výška hlavního nosníku

h = 1/10 až 1/12 L pro železniční mosty
h = 1/15 až 1/20 L pro silniční mosty

-  spojité nosníky – vhodné pro rozpětí pole L do 50 m, v některých

Témata, do kterých materiál patří