M02 - Konstrukce - základní typy konstrukcí, konstrukční řešení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Obr. 3.8 Typy trámových mostů
Plnostěnné hlavní nosníky (obr. 3.8) mohou být v příčném směru řešeny jako
otevřené (obr. 3.8a) nebo uzavřené – komorové nosníky(obr. 3.8b).
Příhradové hlavní nosníky se v průběhu času vyvíjely od složitějších tvarů
k jednodušším (obr. 3.9a), postupně od mnohonásobně staticky neurčitých sou-
stav přes systémy několikrát staticky neurčité až po soustavy staticky určité.
V současné době se dává přednost jednodušším systémům (staticky určitým
nebo s nízkým stupněm statické neurčitosti), a to s přímými pásy – nosníky
přímopásové (obr. 3.9b), příp. se zakřiveným horním nebo dolním pásem –
nosníky křivopásové (obr. 3.9c).
a)
b)
Konstrukce – základní typy konstrukcí, konstrukční řešení staveb, mosty
- 32 (42) -
přímopásové
křivopásové
Obr. 3.9 Tvary příhradových
hlavních nosníků
Dřevěné trámové mosty
Dřevěné trámové mosty se používají omezeně, ale mají své opodstatnění např.
při přemostění otvorů menších světlostí pro převedení méně zatížených
komunikací zejména v přírodním prostředí, kde je jejich působení ekologičtější
a estetičtější než u mostů betonových či ocelových.
3.4.2 Základní parametry trámových mostů
V závislosti na rozpětí se volí vhodný materiál a výška hlavního nosníku.
Betonové trámové mosty prosté: max. rozpětí L = 20 m
s jedním nosníkem – výška trámu h = 1/12 až 1/25 Lse 2 nosníky (dvoutrám) – nejčastěji předpjaté silniční a dálniční mosty
pro rozpětí L = 30 až 45 ms několika nosníky – různý počet, zpravidla ne více než 5
Ocelové a ocelobetonové trámové mosty:
plnostěnné hlavní nosníkyotevřeného průřezu
- prosté nosníky – ekonomické rozpětí L do 30 až 40 m
výška hlavního nosníku
h = 1/10 až 1/12 L pro železniční mosty
h = 1/15 až 1/20 L pro silniční mosty
- spojité nosníky – vhodné pro rozpětí pole L do 50 m, v některých