M02 - Konstrukce - základní typy konstrukcí, konstrukční řešení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
stavitelství
používat také beton.
Obr. 3.1 Karlův most
Novodobý vývoj mostních konstrukcí z oceli a betonu bude součástí předmětů Kovové mosty a
Betonové mosty v rámci dalšího studia.
Mosty – základní typy a uspořádání
- 27 (42) -
3.2
Základní pojmy
3.2.1 Hlavní části mostu
Každý most sestává z vrchní stavby a spodní stavby (obr. 3.2).
Vrchní stavba se skládá z nosné konstrukce a z mostního svršku. Součástmi
nosné konstrukce jsou hlavní nosná konstrukce, mostovka, ztužení, ložiska a
klouby, dilatační (mostní) závěry. V mnoha případech některé části odpadají,
splývají nebo plní více funkcí najednou (např. u deskových mostů – viz dále –
je deska současně mostovkou i hlavní nosnou konstrukcí). Mostní svršek se liší
podle druhu dopravy na mostě (svršek silničních nebo železničních mostů).
Spodní stavba se skládá z mostních podpěr a ze základů. Krajní (koncové)
podpěry se nazývají opěry, vnitřní (mezilehlé) podpěry se nazývají (podle typu
a tvaru) např. pilíře, sloupy, stojky, stěny, bárky apod. Základy přenášejí
zatížení do základové půdy; podle tvaru rozlišujeme základy plošné a hlubinné.
Obr. 3.2 Hlavní části mostu
Části konstrukce jako zábradlí, svodidla, odvodňovací, osvětlovací a revizní
zařízení, ochranné kryty včetně dalších zařízení (potrubí, elektroinstalace,
telekomunikační vedení atd.) se souhrnně nazývají mostní vybavení.
3.2.2 Mostní názvosloví
Každý volný prostor pod mostem umožňující průtok, průchod, průjezd, průhled
napříč se nazývá mostní otvor. Vodorovná vzdálenost líců podpěr je světlost
mostního otvoru. Součet světlostí všech mostních otvorů dává celkovou
světlost mostu. Část mezi dvěma sousedními podpěrami se nazývá mostní
pole. Rozpětím konstrukce se rozumí vodorovná vzdálenost jejích
teoretických podporových bodů. Vzdálenost líců krajních podpěr ve směru osy
převáděné komunikace je délkou přemostění.
Niveleta převáděné komunikace je současně niveletou mostu. Rozdíl mezi
niveletou mostu a nejnižším bodem nosné konstrukce včetně části průhybu
neodstraněné nadvýšením je
stavební výška. Úložná výškaje pak rozdíl mezi niveletou
mostu a horním povrchem
úložného kvádru v ose ložiska.
Vlastní výška kterékoliv části
(prvku) je konstrukční výška(obr. 3.3).