Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M02 - Konstrukce - základní typy konstrukcí, konstrukční řešení

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.02 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

případech efektivní až do 150 mvýška hlavního nosníku

h = 1/14 až 1/18 L pro železniční mosty
h = 1/20 až 1/40 L pro silniční mosty

plnostěnné hlavní nosníky uzavřeného průřezu

vhodné pro rozpětí L až do 150 m

příhradové hlavní nosníky-  prosté nosníky – ekonomické pro rozpětí L větší než 40 m

výška hlavního nosníku

1/7 až 1/10 L pro přímopásové nosníky

1/5,5 až 1/8 L pro křivopásové nosníky

-  spojité nosníky – nejčastěji o 3 polích, rozpětí středního pole L běžně

100 až 200 m, největší mosty dosahují až 500 mvýška hlavního nosníku

1/9 až 1/15 L pro přímopásové nosníky

1/12 až 1/18 L pro křivopásové nosníky

a)

b)

c)

Mosty – základní typy a uspořádání

- 33 (42) -

vetknutý

dvoukloubový

trojkloubový

Jestliže  jste  dospěli  k názoru,  že  „váš  most“  je  trámový,  vynasnažte  se
trochu to konkretizovat: Jaký má statický systém, jaké jsou hlavní nosníky,
v jaké poloze je mostovka?
P.S.: Nenechám vás v tom tak úplně samotné, na  konci  kapitoly  je  příklad
s ukázkami známých mostů u nás – budete mít aspoň možnost porovnání s
„vaším mostem“.

3.5 

Mosty obloukové

3.5.1  Základní typy, výhody a nevýhody obloukových mostů

Základní výhoda obloukových mostů z hlediska statického vyplývá zejména z
jejich tvaru, který se volí blízký tvaru výslednicové čáry od vnějšího zatížení.
Z tohoto  důvodu  je  nejvhodnější  parabola.  Z estetického  hlediska  působí
oblouky  ve  srovnání  s mostními  konstrukcemi  jiných  tvarů  velmi  příznivě.
Nevýhodou  obloukových  mostů  obecně  je  jejich  náročnější,  pracnější  a
nákladnější výroba a montáž.
Základní dělení oblouků vychází z jejich statického působení. Z hlediska tlaků
na opěry
 hovoříme o pravých obloucích (obr. 3.10a, 3.10b1, 3.10c1), které i
při svislém zatížení vyvozují šikmé podporové tlaky, anebo se jedná o nepravé
oblouky
(obr.  3.10b2,  3.10c2)  –  s táhlem  (konstrukce  s trámovým  účinkem  –
viz odst. 3.2.4), které při svislém zatížení působí na základy svislými tlaky.
Z hlediska statického systému hlavní nosné konstrukce rozdělujeme oblouky
podle  stupně  statické  neurčitosti  na  oblouky  vetknuté  (obr.  3.10a)  –  třikrát
staticky  neurčité,  oblouky  s jedním  kloubem–  dvakrát  staticky  neurčité,
oblouky  dvoukloubové  (obr.  3.10b)  –  jedenkrát  staticky  neurčité  a  oblouky
trojkloubové (obr. 3.10c) – staticky určité.
Oblouky vetknuté se pro malá a střední rozpětí navrhují převážně u betonových
mostů,  naopak  u  mostů  ocelových  se  uplatní  štíhlé  konstrukce  vetknutých
oblouků teprve pro velká rozpětí. V praxi se zřídka uplatňují oblouky s jedním
kloubem,  protože  konstrukce  kloubu  překáží  ve  vozovce,  stejně  tak  u
trojkloubových  oblouků,  u  nichž  navíc  nastávají  problémy  při  konstrukčním
řešení  ztužení  a  vznikají  velké  průhyby.  Statická  určitost  je  však  výhodná
v obtížných  základových  podmínkách  a  často  se  tento  systém  využívá  při
montáži oblouků, které jsou  jinak staticky neurčité.

Témata, do kterých materiál patří