M02 - Konstrukce - základní typy konstrukcí, konstrukční řešení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
případech efektivní až do 150 mvýška hlavního nosníku
h = 1/14 až 1/18 L pro železniční mosty
h = 1/20 až 1/40 L pro silniční mosty
plnostěnné hlavní nosníky uzavřeného průřezu
vhodné pro rozpětí L až do 150 m
příhradové hlavní nosníky- prosté nosníky – ekonomické pro rozpětí L větší než 40 m
výška hlavního nosníku
1/7 až 1/10 L pro přímopásové nosníky
1/5,5 až 1/8 L pro křivopásové nosníky
- spojité nosníky – nejčastěji o 3 polích, rozpětí středního pole L běžně
100 až 200 m, největší mosty dosahují až 500 mvýška hlavního nosníku
1/9 až 1/15 L pro přímopásové nosníky
1/12 až 1/18 L pro křivopásové nosníky
a)
b)
c)
Mosty – základní typy a uspořádání
- 33 (42) -
vetknutý
dvoukloubový
trojkloubový
Jestliže jste dospěli k názoru, že „váš most“ je trámový, vynasnažte se
trochu to konkretizovat: Jaký má statický systém, jaké jsou hlavní nosníky,
v jaké poloze je mostovka?
P.S.: Nenechám vás v tom tak úplně samotné, na konci kapitoly je příklad
s ukázkami známých mostů u nás – budete mít aspoň možnost porovnání s
„vaším mostem“.
3.5
Mosty obloukové
3.5.1 Základní typy, výhody a nevýhody obloukových mostů
Základní výhoda obloukových mostů z hlediska statického vyplývá zejména z
jejich tvaru, který se volí blízký tvaru výslednicové čáry od vnějšího zatížení.
Z tohoto důvodu je nejvhodnější parabola. Z estetického hlediska působí
oblouky ve srovnání s mostními konstrukcemi jiných tvarů velmi příznivě.
Nevýhodou obloukových mostů obecně je jejich náročnější, pracnější a
nákladnější výroba a montáž.
Základní dělení oblouků vychází z jejich statického působení. Z hlediska tlaků
na opěry hovoříme o pravých obloucích (obr. 3.10a, 3.10b1, 3.10c1), které i
při svislém zatížení vyvozují šikmé podporové tlaky, anebo se jedná o nepravé
oblouky(obr. 3.10b2, 3.10c2) – s táhlem (konstrukce s trámovým účinkem –
viz odst. 3.2.4), které při svislém zatížení působí na základy svislými tlaky.
Z hlediska statického systému hlavní nosné konstrukce rozdělujeme oblouky
podle stupně statické neurčitosti na oblouky vetknuté (obr. 3.10a) – třikrát
staticky neurčité, oblouky s jedním kloubem– dvakrát staticky neurčité,
oblouky dvoukloubové (obr. 3.10b) – jedenkrát staticky neurčité a oblouky
trojkloubové (obr. 3.10c) – staticky určité.
Oblouky vetknuté se pro malá a střední rozpětí navrhují převážně u betonových
mostů, naopak u mostů ocelových se uplatní štíhlé konstrukce vetknutých
oblouků teprve pro velká rozpětí. V praxi se zřídka uplatňují oblouky s jedním
kloubem, protože konstrukce kloubu překáží ve vozovce, stejně tak u
trojkloubových oblouků, u nichž navíc nastávají problémy při konstrukčním
řešení ztužení a vznikají velké průhyby. Statická určitost je však výhodná
v obtížných základových podmínkách a často se tento systém využívá při
montáži oblouků, které jsou jinak staticky neurčité.