Železniční stavby 06
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Hláska je dopravna na trati bez traťového zabezpečovacího zařízení.
Hradlo je dopravna na trati, která je vybavena poloautomatickým traťovým
zařízením.
Odbočka slouží k odbočení jiné trati a je dopravnou, pokud je spojena
s hláskou nebo hradlem.
Rozdělení železničních stanic
Podle polohy v železniční síti se železniční stanice dělí:
Mezilehlé stanice
Výchozí a koncové stanice, kde začínají nebo končí trati
Přípojné stanice, ležící na hlavní trati, v níž se připojuje vedlejší trať. Přípojná trať
je výchozí
a koncová pro vlaky na vedlejší trati
Odbočné stanice, v níž se dvě trati stýkají, předpokládá se přechod celých vlaků
z jedné trati na druhou
Křižovatkové stanice stanice, v níž se dvě trati křižují
Styčná stanice, v níž se dvě trati stýkají
Uzlové stanice, v nichž se připojují nebo odbočují více než dvě trati.
Rozdělení železničních stanic
Podle uspořádání kolejiště se železniční stanice dělí:
Průjezdné stanice, vlaky jimi projíždějí oběma směry
Hlavové stanice, vlaky odjíždějí opačným směrem než přijely
Smíšené stanice.
Podle účelu a povahy práce se stanice dělí na:
osobní,
nákladní,
smíšené.
Při styku na hranicích států se zřizují stanice přechodové nebo výměnné,
případně překládkové.
Stanice na styku dvou proudových soustav trakčního vedení se označují
jako stykové, v současné době se nezřizují.
Koleje ve stanicích
Koleje se dělí na koleje traťové, staniční a pro zvláštní účely.
Staniční koleje se dělí na dopravní a manipulační.
Dopravní koleje jsou určeny pro vjezdy vlaků do stanice a odjezdy z ní.
Pokračováním traťových kolejí mezi kolejovými rozvětveními na zhlavích
železničních stanic jsou koleje hlavní.
Koleje předjízdné slouží k předjíždění a křižování vlaků.