M03 - Konstrukce jeřábové dráhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
7.1
Kolejnice
Kolejnice jeřábové dráhy tvoří styčný prvek mezi jeřábem a nosníkem jeřábové
dráhy. Kolejnice jsou bezprostředně namáhané jak tlaky kol, tak i vodorovnými
podélnými a příčnými silami.
Rozměry kolejnic jeřábové dráhy se volí podle druhu jeřábu, přičemž je třeba
zohlednit maximální kolový tlak, skupinu jeřábu a jeho pojezdovou rychlost.
Výrobce (dodavatel) jeřábu v technických podkladech k danému jeřábu obvyk-
le předepisuje rozměrové požadavky na použitý typ kolejnice – její minimální
šířku a výšku.
Lze použít jednoduché kolejnice čtvercového, resp. obdélníkového průřezu
nebo speciální tvarované kolejnice typu JK a JKL. Nejčastěji navrhované typy
jeřábových kolejnic jsou zachyceny na Obr. 7.1.
b
v
b
v
b
v
b
Obr. 7.1: Používané typy kolejnice(zleva obdélníková, JK, 2x JKL)
Typ kolejnice je nezbytné volit z hlediska jejího opotřebení pojezdy jeřábu a
s tím související možností její výměny.
Velmi důležitý konstrukční detail tvoří připojení kolejnice k jeřábovému nos-
níku, neboť je třeba spojením bezpečně přenést podélné i příčné vodorovné
síly. Jestliže průřez kolejnice zahrneme do celkového průřezu jeřábového nos-
níku při jeho návrhu, musí připojení kolejnice přenést taktéž smykové síly.
Kolejnice mohou být provedeny jako:
• Stykované, které jsou tvořeny vzájemně nespojenými dílci.
• Bezstykové, které jsou tvořeny dílci kolejnic svařenými do jednoho
celku, odpovídajícímu délce pojezdové dráhy.
- 61 (64) -
Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy
7.2
Nárazníky
Nárazníky jsou konstrukčními prvky, které fyzicky zabraňují jeřábům ve vyjetí
z jeřábové dráhy. Nárazníky se navrhují tak, aby bezpečně zadržely jeřáb je-
doucí 50% jmenovitou pojezdovou rychlostí se zavěšeným břemenem, odpoví-
dajícím 80% jmenovité hmotnosti.
Nárazníky se připojují k hlavnímu nosníku jeřábové dráhy nejčastěji pomocí
šroubových spojů, aby bylo možné poškozený nárazník jednoduše vyměnit.
Rozlišujeme nárazníky pevné a pružné:
• Pevný nárazník vykazuje vysokou ohybovou tuhost. Při nárazu jeřábu
tak může dojít jak k poškození jeřábu, tak i vlastní jeřábové dráhy.
• Pružný nárazník je tvořen vodorovným nosníkem a svislým konzolovitě
vyloženým prvkem s osazeným čelem, do kterého naráží jeřáb. Čelo ná-
razníku je tvořeno pryžovou podložku s krycí ocelovou deskou. Při ná-
razu jeřábu dojde k plastickému přetvoření svislé části nárazníku (kon-
zoly), jeřábový most i konstrukce jeřábové dráhy zůstávají nepoškoze-
ny. Některé jeřábové mosty bývají osazeny pružnými nárazníky, tudíž
není nutné koncové nárazníky dráhy vybavovat pružnými deskami.