Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M03 - Konstrukce jeřábové dráhy

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.31 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

7.1 

Kolejnice 

Kolejnice jeřábové dráhy tvoří styčný prvek mezi jeřábem a nosníkem jeřábové 
dráhy. Kolejnice jsou bezprostředně namáhané jak tlaky kol, tak i vodorovnými 
podélnými a příčnými silami. 
Rozměry kolejnic jeřábové dráhy se volí podle druhu jeřábu, přičemž je třeba 
zohlednit maximální kolový tlak, skupinu jeřábu a jeho pojezdovou rychlost. 
Výrobce (dodavatel) jeřábu v technických podkladech k danému jeřábu obvyk-
le předepisuje rozměrové požadavky na použitý typ kolejnice – její minimální 
šířku a výšku. 
Lze použít jednoduché kolejnice čtvercového, resp. obdélníkového průřezu 
nebo speciální tvarované kolejnice typu JK a JKL. Nejčastěji navrhované typy 
jeřábových kolejnic jsou zachyceny na Obr. 7.1.  

b

v

b

v

b

v

b

Obr. 7.1: Používané typy kolejnice(zleva obdélníková, JK, 2x JKL) 
Typ kolejnice je nezbytné volit z hlediska jejího opotřebení pojezdy jeřábu a 
s tím související možností její výměny.  
Velmi důležitý konstrukční detail tvoří připojení kolejnice k jeřábovému nos-
níku, neboť je třeba spojením bezpečně  přenést podélné i příčné vodorovné 
síly. Jestliže průřez kolejnice zahrneme do celkového průřezu jeřábového nos-
níku při jeho návrhu, musí připojení kolejnice přenést taktéž smykové síly. 
Kolejnice mohou být provedeny jako:  

•  Stykované, které jsou tvořeny vzájemně nespojenými dílci. 
•  Bezstykové, které jsou tvořeny dílci kolejnic svařenými do jednoho 

celku, odpovídajícímu délce pojezdové dráhy. 

- 61 (64) - 

Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy 

7.2 

Nárazníky 

Nárazníky jsou konstrukčními prvky, které fyzicky zabraňují jeřábům ve vyjetí 
z jeřábové dráhy. Nárazníky se navrhují tak, aby bezpečně zadržely jeřáb je-
doucí 50% jmenovitou pojezdovou rychlostí se zavěšeným břemenem, odpoví-
dajícím 80% jmenovité hmotnosti. 
Nárazníky se připojují k hlavnímu nosníku jeřábové dráhy nejčastěji pomocí 
šroubových spojů, aby bylo možné poškozený nárazník jednoduše vyměnit. 
Rozlišujeme nárazníky pevné a pružné: 

•  Pevný nárazník vykazuje vysokou ohybovou tuhost. Při nárazu jeřábu 

tak může dojít jak k poškození jeřábu, tak i vlastní jeřábové dráhy. 

•  Pružný nárazník je tvořen vodorovným nosníkem a svislým konzolovitě 

vyloženým prvkem s osazeným čelem, do kterého naráží jeřáb. Čelo ná-
razníku je tvořeno pryžovou podložku s krycí ocelovou deskou. Při ná-
razu jeřábu dojde k plastickému přetvoření svislé části nárazníku (kon-
zoly), jeřábový most i konstrukce jeřábové dráhy zůstávají nepoškoze-
ny. Některé jeřábové mosty bývají osazeny pružnými nárazníky, tudíž 
není nutné koncové nárazníky dráhy vybavovat pružnými deskami. 

Témata, do kterých materiál patří