M03 - Konstrukce jeřábové dráhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
L
f
mm
f
=
=
=
<
=
- 57 (64)
Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy
6
Brzdná ztužidla
6.1
Funkce brzdných ztužidel
Brzdné ztužidlo se navrhuje pro přenos podélných brzdných sil od jeřábů do
základů. Jedná se o konstrukční prvek (často příhradový), který je umístěn me-
zi dvěma sousedními hlavními sloupy budovy ve svislé rovině nosníku jeřábo-
vé dráhy.
Brzdná ztužidla obvykle umisťujeme podle délky jeřábové dráhy do středu
délky haly nebo do středu jejího dilatačního úseku. Brzdná ztužidla jeřábové
dráhy mohou být funkčně spojena s příčným stěnovým (větrovým) ztužidlem
budovy.
a) b) c)
Obr. 6.1: Základní uspořádání ztužidel
Rozlišujeme 3 základní uspořádání ztužidel, zajišťujících přenos vodorovných
podélných sil a tuhost objektu v podélném směru (Obr. 6.1):
• Je provedeno podélné stěnové ztužidlo na celou výšku sloupu, samo-
statné brzdné ztužidlo není navrženo. Podélné brzdné síly od jeřábů se
přenášejí prvky vodorovného výztužného nosníku do příčného stěnové-
ho ztužidla objektu, tzn. příčné stěnové ztužidlo i vodorovný výztužný
nosník jsou dimenzovány taktéž na přenesení podélných brzdných sil
od jeřábů. Tato varianta uspořádání ztužidel se využívá v případě jeřá-
bové dráhy s jeřáby s malou nosností (viz Obr. 6.1 a).
• Podélné stěnové ztužidlo je provedeno od horní úrovně špičky sloupu
po konzolu sloupu, v místě dříku sloupu je ztužidlo “převedeno“ do ro-
viny nosníku jeřábové dráhy a zabezpečuje i přenos podélných brzd-
ných sil od jeřábů. Silové účinky z prvků příčného stěnového ztužidla
v místě špičky se do spodní části ztužidla přenesou prvky vodorovného
výztužného nosníkem, který je tudíž zesílen (viz Obr. 6.1 b).
• Podélné stěnové ztužidlo i brzdné ztužidlo jsou dvě samonosné kon-
strukce s oddělenými funkcemi. Je vhodné navrhnout tvarově shodná
uspořádání obou ztužidel a jejich prvky vzájemně propojit, čímž dojde
ke zkrácení vzpěrných délek (viz Obr. 6.1 c).
- 58 (64) -
Brzdná ztužidla
6.2
Uspořádání brzdných ztužidel
Brzdná ztužidla mohou mít různá tvarová uspořádání, která jsou uvedena na
Obr. 6.2.
a
b
d
c
e
f
g
Obr. 6.2: Uspořádání podélných brzdných ztužidel
• Jednoduché křížové uspořádání - Obr. 6.2.a
Ztužidlo lze navrhnout tak, že jeden prut přenáší tahovou sílu a druhý je
namáhán vzpěrným tlakem. Jinou možností je přenesení silových účin-
ků pouze prutem, který je namáhán na tah, zatímco tlačený prut vybočí.
Nevýhodou křížového uspořádání ztužidel je nemožnost příčného pro-
vozu v prostoru pole s tímto ztužidlem.