Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M03 - Konstrukce jeřábové dráhy

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.31 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

L

f

mm

f

=

=

=

<

=

- 57 (64) 

Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy 

Brzdná ztužidla 

6.1 

Funkce brzdných ztužidel 

Brzdné ztužidlo se navrhuje pro přenos podélných brzdných sil od jeřábů do 
základů. Jedná se o konstrukční prvek (často příhradový), který je umístěn me-
zi dvěma sousedními hlavními sloupy budovy ve svislé rovině nosníku jeřábo-
vé dráhy.  
Brzdná ztužidla obvykle umisťujeme podle délky jeřábové dráhy do středu 
délky haly nebo do středu jejího dilatačního úseku. Brzdná ztužidla jeřábové 
dráhy mohou být funkčně spojena s příčným stěnovým (větrovým) ztužidlem 
budovy.  

a) b) c) 

Obr. 6.1: Základní uspořádání ztužidel  
Rozlišujeme 3 základní uspořádání ztužidel, zajišťujících přenos vodorovných 
podélných sil a tuhost objektu v podélném směru (Obr. 6.1): 

•  Je provedeno podélné stěnové ztužidlo na celou výšku sloupu, samo-

statné brzdné ztužidlo není navrženo. Podélné brzdné síly od jeřábů se 
přenášejí prvky vodorovného výztužného nosníku do příčného stěnové-
ho ztužidla objektu, tzn. příčné stěnové ztužidlo i vodorovný výztužný 
nosník jsou dimenzovány taktéž na přenesení podélných brzdných sil 
od jeřábů. Tato varianta uspořádání ztužidel se využívá v případě jeřá-
bové dráhy s jeřáby s malou nosností (viz Obr. 6.1 a). 

•  Podélné stěnové ztužidlo je provedeno od horní úrovně špičky sloupu 

po konzolu sloupu, v místě dříku sloupu je ztužidlo “převedeno“ do ro-
viny nosníku jeřábové dráhy a zabezpečuje i přenos podélných brzd-
ných sil od jeřábů. Silové účinky z prvků příčného stěnového ztužidla 
v místě špičky se do spodní části ztužidla přenesou prvky vodorovného 
výztužného nosníkem, který je tudíž zesílen (viz Obr. 6.1 b). 

•  Podélné stěnové ztužidlo i brzdné ztužidlo jsou dvě samonosné kon-

strukce s oddělenými funkcemi. Je vhodné navrhnout tvarově shodná 
uspořádání obou ztužidel a jejich prvky vzájemně propojit, čímž dojde 
ke zkrácení vzpěrných délek (viz Obr. 6.1 c).  

- 58 (64) - 

Brzdná ztužidla 

6.2 

Uspořádání brzdných ztužidel 

Brzdná ztužidla mohou mít různá tvarová uspořádání, která jsou uvedena na 
Obr. 6.2. 

a

b

d

c

e

f

g

Obr. 6.2: Uspořádání podélných brzdných ztužidel 

•  Jednoduché křížové uspořádání - Obr. 6.2.a 

Ztužidlo lze navrhnout tak, že jeden prut přenáší tahovou sílu a druhý je 
namáhán vzpěrným tlakem. Jinou možností je přenesení silových účin-
ků pouze prutem, který je namáhán na tah, zatímco tlačený prut vybočí. 
Nevýhodou křížového uspořádání ztužidel je nemožnost příčného pro-
vozu  v prostoru pole s tímto ztužidlem. 

Témata, do kterých materiál patří