M03 - Konstrukce jeřábové dráhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
5.2
Koncepce návrhu vodorovného výztužného nos-
níku
Vodorovný výztužný nosník budeme řešit jako příhradový. Teoretická vzdále-
nost pásů vyplývá z celkového prostorového uspořádání objektu a činí 600mm.
Nosník je prostě uložený na obou koncích na hlavní sloupy budovy. Pásový
prut je dále ve svislém směru podporován v poli šikmými vzpěrami ve vzdále-
nostech po 2,0m.
Výplňové pruty jsou tvořeny systémem diagonál a svislic. Uspořádání vodo-
rovného výztužného nosníku je patrné z Obr. 5.1.
Styčníky vodorovného výztužného nosníku u horního pásu hlavního jeřábové-
ho nosníku se obvykle posouvají mimo těžištní osu pásu na jeho okraj. Důvody
jsou konstrukční a příznivě se projevují výrazným zmenšením velikosti styční-
- 48 (64) -
Vodorovný výztužný nosník
kových plechů. Posun styčníků mimo těžištní osu s sebou naopak přináší vznik
přídavných ohybových momentů v pásu od excentricity působících sil. Jejich
velikost je ovšem nevýznamná a obvykle se zanedbává.
Obr. 5.1. Geometrie vodorovného výztužného nosníku
Vodorovný výztužný nosník je třeba navrhovat na přenos vodorovných zatížení
od jeřábů (příčné brzdné síly a síla od příčení a jiných nerovnoměrností pojez-
du jeřábu), zatížení od lávky (nahodilé i stálé) i zatížení vlastní tíhy lávky.
5.3
Zatížení
Podrobný rozbor zatížení byl proveden v kapitole 3: Zatížení jeřábové dráhy.
5.3.1 Zatížení stálé
• Vlastní tíha lávky (odhad)
1
1
1
,
1
55
,
0
1
,
1
50
,
0
1
,
1
50
,
0
−
−
=
⋅
=
=
=
kNm
g
kNm
g
F
n
γ
• Vlastní tíha vodorovného nosníku (odhad)
1
2
1
,
2
55
,
0
1
,
1
50
,
0
1
,
1
50
,
0
−
−
=
⋅
=
=
=
kNm
g
kNm
g
F
n
γ
5.3.2 Zatížení nahodilé
• Užitné na lávce
1
1
05
,
1
4
,
1
75
,
0
4
,
1
75
,
0
−
−
=
⋅
=
=
=
kNm
q
kNm
q
F
n
γ
• Vodorovné příčné zatížení od jeřábů (příčné síly Bt a síly od příčení a
jiných nerovnoměrností při pojezdu jeřábu na dráze Htp):
- 49 (64) -
Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy
kN
H
kN
H
kN
B
kN
B
tp
n
tp
t
n
t
37
,
41
60
,
37
25
,
11
23
,
10
,
,
=
=
=
=
Poznámka: Vodorovné příčné zatížení od jeřábů je nezbytné uvažovat ve
všech kombinacích, tzn.:
4.2.5)
viz
í
(vysvětlen
tp
t
t
tp
t
t
H
B
B
H
B
B
+
+
+
5.4
Výpočet vnitřních sil
Výpočet vnitřních sil od daných zatížení provedeme odděleně pro jednotlivá
zatížení a pro jednotlivé pruty. Výsledné hodnoty určíme superpozicí dílčích
účinků.