M03 - Konstrukce jeřábové dráhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
6
,
2260845
45
,
46
0
,
1
15
,
1
0
,
1
0
,
1
41
10
5
cyklů
5
,
918353
72
,
62
0
,
1
15
,
1
0
,
1
0
,
1
41
10
5
cyklů
6
,
330571
17
,
88
0
,
1
15
,
1
0
,
1
0
,
1
41
10
5
cyklů
9
,
154476
62
,
113
0
,
1
15
,
1
0
,
1
0
,
1
41
10
5
cyklů
8
,
84241
07
,
139
0
,
1
15
,
1
0
,
1
0
,
1
41
10
5
3
6
6
3
6
5
3
6
4
3
6
3
3
6
2
3
6
1
=
⎟
⎠
⎞
⎜
⎝
⎛
⋅
⋅
⋅
⋅
⋅
⋅
=
=
⎟
⎠
⎞
⎜
⎝
⎛
⋅
⋅
⋅
⋅
⋅
⋅
=
=
⎟
⎠
⎞
⎜
⎝
⎛
⋅
⋅
⋅
⋅
⋅
⋅
=
=
⎟
⎠
⎞
⎜
⎝
⎛
⋅
⋅
⋅
⋅
⋅
⋅
=
=
⎟
⎠
⎞
⎜
⎝
⎛
⋅
⋅
⋅
⋅
⋅
⋅
=
=
⎟
⎠
⎞
⎜
⎝
⎛
⋅
⋅
⋅
⋅
⋅
⋅
=
N
N
N
N
N
N
Průběh a tvar výše popsané křivky únavové pevnosti je uveden na Obr. 4.14.
C
N
L
N
D
N
C
m=5
m=3
1
m
2.106 5.108
108
křivka únavové pevnosti
mez únavy při konstantní amplitudě
prahový rozkmit napětí
σ
D
σ
L
log N
σ
log
R
c
b
a
σ
Obr. 4.14: Křivka únavové pevnosti pro normálová napětí
- 45 (64)
Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy
• Velikost dílčího poškození Di:
131
,
0
5
,
2968356
390000
138
,
0
6
,
2260845
312000
170
,
0
5
,
918353
156000
236
,
0
6
,
330571
78000
101
,
0
9
,
154476
15600
093
,
0
8
,
84241
7800
6
5
4
3
2
1
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
D
D
D
D
D
D
N
n
D
i
i
i
•
Posouzení detailu na únavu:
vyhoví
...
0
,
1
869
,
0
131
,
0
138
,
0
170
,
0
236
,
0
101
,
0
093
,
0
0
,
1
<
=
+
+
+
+
+
=
≤
=
∑
d
i
d
D
D
D
Obdobným způsobem se provede posouzení ostatních detailů konstrukce jeřá-
bové dráhy. Zejména se jedná o:
• Přípoj příčných výztuh k pásům
• Přípoj styčníkových plechů příhradového vodorovného výztužného nos-
níku k hornímu pásu nosníku
• Krční koutové svary nepřerušované
• Přípoj koncových nárazníků k hornímu pasu
4.4.8 Mezní stav použitelnosti
Je třeba prokázat, že mezní průhyb nosníku jeřábové dráhy od extrémního zatí-
žení nepřekročí limitní hodnotu. Při stanovení průhybu nosníku jeřábové dráhy
vycházíme z charakteristických, tj. normových (nikoliv návrhových, tj. vý-
počtových) hodnot zatížení.
Celkový průhyb jeřábového nosníku získáme superpozicí průhybů od zatížení
stálého, užitného na lávce a svislého od kol jeřábu.
Pohyblivou soustavu umístíme na nosníku tak, že její výslednice leží uprostřed
rozpětí nosníku (Obr. 4.15).
Průhyb od pohyblivého zatížení stanovíme buď pomocí vhodného programo-
vého systému (např. NEXIS) nebo s využitím příčinkové čáry, případně sesta-
vených vzorců.
- 46 (64) -
Hlavní (svislý) nosník jeřábové dráhy