M03 - Konstrukce jeřábové dráhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
=
o
tlakovou silou, vyvolanou pokritickým působením stojiny NSd:
eme
neprokazuj
...
0
88
,
523
91
,
403
,
<
−
=
−
=
Rd
bm
Sd
Sd
V
V
N
o
ohybového momentu, vyvolaného pokritickým působením stoji-
ny MSd:
(
)
(
)
stojiny
poli
koncovém
v
napětí
smykové
průměrné
...
kde
1
10
2
τ
α
α
τ
τ
−
+
⋅
⋅
−
=
d
A
M
m
V
Sd
eme
neprokazuj
...
97
,
90
98
,
117
98
,
117
15
,
1
3
1
235
3
97
,
90
555
8
10
91
,
403
1
,
3
MPa
MPa
MPa
f
MPa
m
m
m
V
y
m
=
≥
=
=
⋅
⋅
=
⋅
⋅
=
=
⋅
⋅
=
τ
τ
γ
ρ
τ
τ
- 40 (64) -
Hlavní (svislý) nosník jeřábové dráhy
4.4.6 Krční svary
Krční svary označujeme svary, které připojují pásnice nosníku ke stojině. Je
možné je provést jako koutové nebo jako tupé. V našem příkladě budeme na-
vrhovat oboustranné průběžné (tzn. nepřerušované) koutové svary.
Návrh účinné výšky svaru: a = 5 mm (dle [2], tab. 10.1)
Provedeme posouzení průřezu, ve kterém působí maximální posouvající síla
VSd = 403,91 kN, normálová síla NSd = 121,52 kN a lokální zatížení (od kola
jeřábu) FSd = 172,88kN.
• smyková síla na jednotku délky:
1
6
3
,
37
,
637
10
05
,
933
7
,
267
25
220
10
91
,
403
−
⋅
=
⋅
⋅
⋅
⋅
⋅
=
⋅
=
mm
N
I
S
V
V
y
y
Sd
z
II
příslušející podélné smykové napětí:
MPa
a
VII
II
74
,
63
0
,
1
5
2
10
37
,
637
0
,
1
2
3
1
=
⋅
⋅
⋅
=
⋅
⋅
=
τ
• normálová síla (= podélné brzdné síly) vyvozuje taktéž podélné smyko-
vé napětí. Předpokládáme (na stranu bezpečnou), že se bude přenášet
délkou svaru, na níž se rozkládá příčné zatížení od kola jeřábu leff.
MPa
l
a
N
mm
l
mm
t
mm
I
k
t
I
k
l
eff
Sd
II
eff
w
R
f
R
w
R
f
R
eff
59
,
15
36
,
203
5
2
10
70
,
31
2
36
,
203
8
10
96
,
1
25
,
3
8
4.4.4.1)
(viz
10
96
,
1
4.4.4.1)
(viz
25
,
3
/
3
2
3
6
4
6
3
=
⋅
⋅
⋅
=
⋅
⋅
=
=
⋅
⋅
=
=
⋅
=
=
⋅
=
+
+
τ
• osamělé zatížení od tlaku kola jeřábu FSd vyvozuje příčné lokální napětí
σwe,d a smykové lokální napětí τloc.
MPa
MPa
l
a
l
F
d
we
loc
d
we
eff
eff
z
d
we
00
,
17
01
,
85
2
,
0
2
,
0
01
,
85
5
2
36
,
203
10
88
,
172
mm
03,36
2
kde
2
,
3
,
,
=
⋅
=
⋅
=
=
⋅
⋅
⋅
=
=
⋅
⋅
=
σ
τ
σ
σ
• komponenty srovnávacího napětí:
o
MPa
loc
II
II
II
33
,
96
00
,
17
59
,
15
74
,
63
2
1
=
+
+
=
+
+
=
τ
τ
τ
τ
- 41 (64)
Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy
o
MPa
d
we
11
,
60
2
01
,
85
2
,
=
=
=
= ⊥
⊥
σ
τ
σ
• srovnávací napětí:
MPa
II
eq
65
,
205
33
,
96
3
11
,
60
3
11
,
60
3
3
2
2
2
2
2
2
=
=
⋅
+
⋅
+
=
+
+
=
⊥
⊥
τ
τ
σ
σ
• posudek: