Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M03 - Konstrukce jeřábové dráhy

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.31 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

=

o

tlakovou silou, vyvolanou pokritickým působením stojiny NSd: 

eme

neprokazuj

...

0

88

,

523

91

,

403

,

<

=

=

Rd

bm

Sd

Sd

V

V

N

o

ohybového momentu, vyvolaného pokritickým působením stoji-
ny MSd: 

(

)

(

)

stojiny

poli

koncovém

 v

napětí

smykové

průměrné

...

kde

1

10

2

τ

α

α

τ

τ

+

=

d

A

M

m

V

Sd

eme

neprokazuj

...

97

,

90

98

,

117

98

,

117

15

,

1

3

1

235

3

97

,

90

555

8

10

91

,

403

1

,

3

MPa

MPa

MPa

f

MPa

m

m

m

V

y

m

=

=

=

=

=

=

=

τ

τ

γ

ρ

τ

τ

- 40 (64) - 

Hlavní (svislý) nosník jeřábové dráhy 

4.4.6  Krční svary 

Krční svary označujeme svary, které připojují pásnice nosníku ke stojině. Je 
možné je provést jako koutové nebo jako tupé. V našem příkladě budeme na-
vrhovat oboustranné průběžné (tzn. nepřerušované) koutové svary. 
Návrh účinné výšky svaru: a = 5 mm (dle [2], tab. 10.1) 
Provedeme posouzení průřezu, ve kterém působí maximální posouvající síla  
VSd = 403,91 kN, normálová síla NSd = 121,52 kN a lokální zatížení (od kola 

jeřábu) FSd = 172,88kN. 

•  smyková síla na jednotku délky: 

1

6

3

,

37

,

637

10

05

,

933

7

,

267

25

220

10

91

,

403

=

=

=

mm

N

I

S

V

V

y

y

Sd

z

II

příslušející podélné smykové napětí: 

MPa

a

VII

II

74

,

63

0

,

1

5

2

10

37

,

637

0

,

1

2

3

1

=

=

=

τ

•  normálová síla (= podélné brzdné síly) vyvozuje taktéž podélné smyko-

vé napětí. Předpokládáme (na stranu bezpečnou), že se bude přenášet 
délkou svaru, na níž se rozkládá příčné zatížení od kola jeřábu leff. 

MPa

l

a

N

mm

l

mm

t

mm

I

k

t

I

k

l

eff

Sd

II

eff

w

R

f

R

w

R

f

R

eff

59

,

15

36

,

203

5

2

10

70

,

31

2

36

,

203

8

10

96

,

1

25

,

3

8

4.4.4.1)

(viz

10

96

,

1

4.4.4.1)

(viz

25

,

3

/

3

2

3

6

4

6

3

=

=

=

=

=

=

=

=

=

+

+

τ

•  osamělé zatížení od tlaku kola jeřábu FSd vyvozuje příčné lokální napětí 

σwe,d a smykové lokální napětí τloc. 

MPa

MPa

l

a

l

F

d

we

loc

d

we

eff

eff

z

d

we

00

,

17

01

,

85

2

,

0

2

,

0

01

,

85

5

2

36

,

203

10

88

,

172

mm

03,36

2

kde

2

,

3

,

,

=

=

=

=

=

=

=

σ

τ

σ

σ

•  komponenty srovnávacího napětí: 

o

MPa

loc

II

II

II

33

,

96

00

,

17

59

,

15

74

,

63

2

1

=

+

+

=

+

+

=

τ

τ

τ

τ

- 41 (64) 

Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy 

o

MPa

d

we

11

,

60

2

01

,

85

2

,

=

=

=

= ⊥

σ

τ

σ

•  srovnávací napětí: 

MPa

II

eq

65

,

205

33

,

96

3

11

,

60

3

11

,

60

3

3

2

2

2

2

2

2

=

=

+

+

=

+

+

=

τ

τ

σ

σ

•  posudek:  

Témata, do kterých materiál patří