M03 - Konstrukce jeřábové dráhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• Průhyb od stálého zatížení:
mm
I
E
L
q
f
y
n
g
20
,
0
10
05
,
933
10
1
,
2
6000
32
,
2
384
5
384
5
6
5
4
4
=
⋅
⋅
⋅
⋅
⋅
=
⋅
⋅
⋅
=
• Průhyb od užitného zatížení na lávce:
mm
fq
06
,
0
10
05
,
933
10
1
,
2
6000
75
,
0
384
5
6
5
4
=
⋅
⋅
⋅
⋅
⋅
=
• Průhyb od svislého pohyblivého zatížení:
kN
V
kN
V
n
n
07
,
144
99
,
142
,
2
,
1
=
=
Pro určení průhybu od pohyblivého zatížení využijeme příčinkovou čáru:
∑ ⋅
=
=
i
i
y
V
P
I
l
f
η
3
Obr. 4.15: Postavení soustavy, vyvozující extrémní průhyb nosníku
mm
f
l
x
l
x
V
48
,
6
)
10
7522
,
9
99
,
142
10
7584
,
9
07
,
144
(
10
05
,
933
6
10
7584
,
9
447
,
0
6000
2680
10
7522
,
9
446
,
0
6000
2678
4
4
6
3
4
2
2
4
1
1
=
⋅
⋅
+
⋅
⋅
=
⋅
=
⋅
=
→
=
=
⋅
=
→
=
=
−
−
−
−
η
η
• Celkový průhyb:
mm
f
f
f
f
V
q
g
celk
74
,
6
48
,
6
06
,
0
20
,
0
=
+
+
=
+
+
=
• Mezní průhyb:
mm
l
f
10
600
6000
600
lim
=
=
=
• Posouzení:
vyhoví
...
10
74
,
6
lim
mm
f
mm
fcelk
=
<
=
- 47 (64)
Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy
5
Vodorovný výztužný nosník
5.1
Všeobecně
Vodorovný výztužný nosník je konstrukční prvek, jež zajišťuje (viz kap. 4.1)
přenos příčných vodorovných sil vyvozených jeřáby tj. příčné brzdné síly a síly
od příčení a jiných nerovnoměrností při pojezdu jeřábů. Kromě této základní
funkce lze vodorovný výztužný nosník využít taktéž jako podpůrný prvek pro
vynášení pochůzné obslužné (revizní) lávky. Vodorovný výztužný nosník je
uložen horizontálně i vertikálně v místě horního pásu hlavního jeřábového nos-
níku.
Vodorovný výztužný nosník je tvořen pásovými pruty a výplní. Vnitřní pásový
prut je reprezentován horním pásem hlavního nosníku jeřábové dráhy, protější
rovnoběžný (vnější) pás je uložen na hlavních sloupech objektu.
Podle druhy výplně rozlišujeme vodorovný výztužný nosník jako plnostěnný
nebo příhradový. U plnostěnné alternativy jsou oba pásové pruty spojeny vý-
stužným ocelovým (nejčastěji žebrovým) plechem, jež současně zastává funkci
podlahy obslužné a revizní lávky. Příhradová varianta nosníku má provedenu
příhradovou výplň, sestávající z diagonál a svislic, jež zároveň tvoří oporu pro
podlahu lávky. Podlaha lávky může být provedena z žebrového plechu nebo
lépe z pororoštu.
Vnější pás bývá nejčastěji navrhován z válcového průřezu L, U nebo T (resp.
úpalku I). Varianta pásu z dvojice válcovaných profilů L, spojených vzájemně
vložkami, není z všeobecně známých problémů protikorozní ochrany vhodná.
Pásový prut je podporován hlavními sloupy objektu. Jelikož je pás zatížen
nejen vodorovně působícím zatížením (tj. ve své rovině), ale také příčným zatí-
žením od obslužné lávky, je nezbytné (pro hospodárný návrh) podepření tohoto
pásu i v poli. Funkci podpor mohou plnit šikmé vzpěry, umístěné ve styčnících.
Výhodná je rovněž varianta se šikmým podpůrným příhradovým nosníkem, jež
zvyšuje celkovou tuhost konstrukce jeřábové dráhy. Výplňové pruty (svislice a
diagonály) se obvykle navrhují z rovnoramenných válcovaných tyčí L.