Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M03 - Konstrukce jeřábové dráhy

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.31 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

•  Průhyb od stálého zatížení: 

mm

I

E

L

q

f

y

n

g

20

,

0

10

05

,

933

10

1

,

2

6000

32

,

2

384

5

384

5

6

5

4

4

=

=

=

•  Průhyb od užitného zatížení na lávce: 

mm

fq

06

,

0

10

05

,

933

10

1

,

2

6000

75

,

0

384

5

6

5

4

=

=

•  Průhyb od svislého pohyblivého zatížení: 

kN

V

kN

V

n

n

07

,

144

99

,

142

,

2

,

1

=

=

Pro určení průhybu od pohyblivého zatížení využijeme příčinkovou čáru: 

∑ ⋅

=

=

i

i

y

V

P

I

l

f

η

3

Obr. 4.15: Postavení soustavy, vyvozující extrémní průhyb nosníku 

mm

f

l

x

l

x

V

48

,

6

)

10

7522

,

9

99

,

142

10

7584

,

9

07

,

144

(

10

05

,

933

6

10

7584

,

9

447

,

0

6000

2680

10

7522

,

9

446

,

0

6000

2678

4

4

6

3

4

2

2

4

1

1

=

+

=

=

=

=

=

=

=

=

η

η

•  Celkový průhyb: 

mm

f

f

f

f

V

q

g

celk

74

,

6

48

,

6

06

,

0

20

,

0

=

+

+

=

+

+

=

•  Mezní průhyb: 

mm

l

f

10

600

6000

600

lim

=

=

=

•  Posouzení:  

vyhoví

...

10

74

,

6

lim

mm

f

mm

fcelk

=

<

=

- 47 (64) 

Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy 

Vodorovný výztužný nosník 

5.1 

Všeobecně 

Vodorovný výztužný nosník je konstrukční prvek, jež zajišťuje (viz kap. 4.1) 
přenos příčných vodorovných sil vyvozených jeřáby tj. příčné brzdné síly a síly 
od příčení a jiných nerovnoměrností při pojezdu jeřábů. Kromě této základní 
funkce lze vodorovný výztužný nosník využít taktéž jako podpůrný prvek pro 
vynášení pochůzné obslužné (revizní) lávky. Vodorovný výztužný nosník je 
uložen horizontálně i vertikálně v místě horního pásu hlavního jeřábového nos-
níku.  
Vodorovný výztužný nosník je tvořen pásovými pruty a výplní. Vnitřní pásový 
prut je reprezentován horním pásem hlavního nosníku jeřábové dráhy, protější 
rovnoběžný (vnější) pás je uložen na hlavních sloupech objektu.  
Podle druhy výplně rozlišujeme vodorovný výztužný nosník jako plnostěnný 
nebo příhradový. U plnostěnné alternativy jsou oba pásové pruty spojeny vý-
stužným ocelovým (nejčastěji žebrovým) plechem, jež současně zastává funkci 
podlahy obslužné a revizní lávky. Příhradová varianta nosníku má provedenu 
příhradovou výplň, sestávající z diagonál a svislic, jež zároveň tvoří oporu pro 
podlahu lávky. Podlaha lávky může být provedena z žebrového plechu nebo 
lépe z pororoštu.  
Vnější pás bývá nejčastěji navrhován z válcového průřezu L, U nebo T (resp. 
úpalku I). Varianta pásu z dvojice válcovaných profilů L, spojených vzájemně 
vložkami, není z všeobecně známých problémů protikorozní ochrany vhodná. 
Pásový prut je podporován hlavními sloupy objektu. Jelikož je pás zatížen 
nejen vodorovně působícím zatížením (tj. ve své rovině), ale také příčným zatí-
žením od obslužné lávky, je nezbytné (pro hospodárný návrh) podepření tohoto 
pásu i v poli. Funkci podpor mohou plnit šikmé vzpěry, umístěné ve styčnících. 
Výhodná je rovněž varianta se šikmým podpůrným příhradovým nosníkem, jež 
zvyšuje celkovou tuhost konstrukce jeřábové dráhy. Výplňové pruty (svislice a 
diagonály) se obvykle navrhují z rovnoramenných válcovaných tyčí L. 

Témata, do kterých materiál patří