M03 - Konstrukce jeřábové dráhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
5.4.1 Pásový prut
Vodorovné zatížení (příčné síly od jeřábů) vyvozuje osovou sílu, jež může
nabývat kladných i záporných hodnot, neboť vodorovné příčné síly od je-
řábů mohou působit v obou směrech.
Pásový prut je součástí příhradové prutové soustavy vodorovného nosníku.
Velikost síly v prutu získáme buď za pomoci příčinkové čáry nebo využi-
tím softwaru pro statické řešení prutových soustav.
Ukážeme výpočet osové síly pomocí příčinkové čáry (viz Obr. 5.2).
• Určíme výslednici soustav vodorovných sil Hi. Uvažujeme tři možné
soustavy sil: Bt + Bt , Htp + Bt , Bt + Htp . Zohledňujeme pouze ty síly,
které působí v analyzovaném poli.
kN
H
kN
H
kN
H
62
,
52
25
,
11
37
,
41
62
,
52
37
,
41
25
,
11
50
,
22
25
,
11
25
,
11
3
2
1
=
+
=
=
+
=
=
+
=
• Soustavu břemen (tj. kombinací sil Bt a Htp od obou jeřábů) umístíme
tak, aby vyvodila maximální osovou sílu v pásu. Tedy do středu nosní-
ku umístíme „kritické“ břemeno. „Kritické“ břemeno je to, jehož při-
čtením k břemenům předcházejícím překročíme hodnotu
.
2
5
,
0
H
l
l
H
=
⋅
Jelikož jsou oba jeřáby zcela identické, lze konstatovat (s přihlédnutím
k daným rozměrům), že extrémní hodnotu osové síly získáme od kom-
binace Bt + Htp (respektive Htp + Bt , která je shodná).
- 50 (64) -
Vodorovný výztužný nosník
Htp
Bt
η1
η2
η1
η2
Htp
Bt
Htp
Bt
Bt
η1
η2
η3
Htp
Bt
Bt
η1
η2
η3
Htp
Bt
η1
η2
Pásový prut
Svislice
Diagonála D1
Diagonála D2
Diagonála D3
Obr. 5.2: Výpočet vnitřních sil v prutech pomocí příčinkových čar
- 51 (64)
Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy
• Pořadnice příčinkové čáry pro střední („kritické“) břemeno (tj. Htp):
5
,
2
6
,
0
0
,
6
4
1
4
1
1
=
⋅
=
⋅
=
h
l
η
• Pořadnice příčinkové čáry zbývající střední břemeno (tj. Bt):
965
,
1
3
358
,
2
5
,
2
2
=
⋅
=
η
• Maximální osová síla v pásu (působící jako tlaková i tahová):
kN
NSd
63
,
125
965
,
1
25
,
11
50
,
2
37
,
41
=
⋅
+
⋅
=
Svislé zatížení (vlastní tíha vodorovného výztužného nosníku + lávky a na-
hodilé užitné zatížení na lávce) je ve tvaru rovnoměrného liniového spoji-
tého zatížení. Ve svislém směru pásový prut působí jako spojitý nosník –
funkci krajních podpěr plní uchycení ke sloupům budovy, vnitřní podpory
jsou tvořeny šikmými vzpěrami.