Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M03 - Konstrukce jeřábové dráhy

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.31 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

5.4.1  Pásový prut 

Vodorovné zatížení (příčné síly od jeřábů) vyvozuje osovou sílu, jež může 
nabývat kladných i záporných hodnot, neboť vodorovné příčné síly od je-
řábů mohou působit v obou směrech. 
Pásový prut je součástí příhradové prutové soustavy vodorovného nosníku. 
Velikost síly v prutu získáme buď za pomoci příčinkové čáry nebo využi-
tím softwaru pro statické řešení prutových soustav.  
Ukážeme výpočet osové síly pomocí příčinkové čáry (viz Obr. 5.2). 
•  Určíme výslednici soustav vodorovných sil Hi. Uvažujeme tři možné 

soustavy sil: Bt + Bt , Htp + Bt , Bt + Htp . Zohledňujeme pouze ty síly, 

které působí v analyzovaném poli. 

kN

H

kN

H

kN

H

62

,

52

25

,

11

37

,

41

62

,

52

37

,

41

25

,

11

50

,

22

25

,

11

25

,

11

3

2

1

=

+

=

=

+

=

=

+

=

•  Soustavu břemen (tj. kombinací sil Bt a Htp od obou jeřábů) umístíme 

tak, aby vyvodila maximální osovou sílu v pásu. Tedy do středu nosní-
ku umístíme „kritické“ břemeno. „Kritické“ břemeno je to, jehož při-

čtením k břemenům předcházejícím překročíme hodnotu 

.

2

5

,

0

H

l

l

H

=

Jelikož jsou oba jeřáby zcela identické, lze konstatovat (s přihlédnutím 
k daným rozměrům), že extrémní hodnotu osové síly získáme od kom-
binace Bt + Htp (respektive Htp + Bt , která je shodná). 

- 50 (64) - 

Vodorovný výztužný nosník 

Htp

Bt

η1

η2

η1

η2

Htp

Bt

Htp

Bt

Bt

η1

η2

η3

Htp

Bt

Bt

η1

η2

η3

Htp

Bt

η1

η2

Pásový prut 

Svislice 

Diagonála D1 

Diagonála D2 

Diagonála D3 

Obr. 5.2: Výpočet vnitřních sil v prutech pomocí příčinkových čar 

- 51 (64) 

Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy 

•  Pořadnice příčinkové čáry pro střední („kritické“) břemeno (tj. Htp): 

5

,

2

6

,

0

0

,

6

4

1

4

1

1

=

=

=

h

l

η

•  Pořadnice příčinkové čáry zbývající střední břemeno (tj. Bt): 

965

,

1

3

358

,

2

5

,

2

2

=

=

η

•  Maximální osová síla v pásu (působící jako tlaková i tahová): 

kN

NSd

63

,

125

965

,

1

25

,

11

50

,

2

37

,

41

=

+

=

Svislé zatížení (vlastní tíha vodorovného výztužného nosníku + lávky a na-
hodilé užitné zatížení na lávce) je ve tvaru rovnoměrného liniového spoji-
tého zatížení. Ve svislém směru pásový prut působí jako spojitý nosník – 
funkci krajních podpěr plní uchycení ke sloupům budovy, vnitřní podpory 
jsou tvořeny šikmými vzpěrami. 
 

Témata, do kterých materiál patří