M03 - Konstrukce jeřábové dráhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• Příhradový brzdný portál - Obr. 6.2.b, c
Uvolňuje prostor v poli pro příčný provoz. Lze zvolit alternativu
s přenášením silových účinků pouze taženými prvky (tlačené vybočí)
nebo pruty příhradové soustavy navrhnout na přenášení tahu i vzpěrné-
ho tlaku.
• Samostatný brzdný portál - Obr. 6.2.d
Je konstrukce, která s jeřábovou dráhou nijak nespolupůsobí ve svislém
směru. Vodorovné účinky se z dráhy do brzdného portálu přenesou
pomocí ložiska mezi dvěma zarážkami.
- 59 (64) -
Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy
Tato varianta brzdného ztužidla se využívá u jeřábových drah s velkou
nosností jeřábů.
• Podélné brzdné síly od jeřábů lze rovněž přenést přímo sloupem objek-
tu. Předpokladem je sloup tuhý v podélném směru (Obr. 6.2.f, g)
6.3
Návrh brzdného ztužidla
Provedeme návrh samostatného brzdného ztužidla, které probíhá ve svislé ro-
vině jeřábového nosníku a je nezávislé na příčném stěnovém ztužidle.
Navrhneme ztužidlo v jednoduchém (křížovém) uspořádání, kdy působící zatí-
žení je přenášeno pouze taženým prutem (tlačený prut vybočí).
Působící zatížení:
síla B = extrémní vodorovná podélná síla (větší ze součtu podélných brzdných
sil B od obou jeřábů a součtu sil od nárazu jeřábu na koncové nárazníky Hj od
obou jeřábů).
kN
H
B
j
88
,
68
44
,
34
2
2
=
⋅
=
⋅
=
B
Obr. 6.3: Geometrické schéma ztužidel, navržený průřez, detail křížení prutů
Návrhová hodnota osové síly v prutu ztužidla: NSd = 63,38 kN (tlaková)
Navržený průřez: trubka kruhového průřezu TR ø 152x4,5mm
Určení třídy průřezu:
1
třída,
1.
...
50
1
50
50
78
,
33
5
,
4
152
2
=
=
⋅
=
⋅
<
=
=
A
ε
t
d
β
Posouzení průřezu:
vyhoví
...
38
,
63
54
,
90
15
,
1
235
2090
1
212
,
0
212
,
0
056
,
2
9
,
93
10
,
193
vyhoví
...
200
1
,
193
2
,
52
10080
10080
8100
6000
2
,
52
2090
1
,
1
2
2
2
kN
N
kN
f
A
N
i
L
mm
L
mm
i
mm
A
Sd
M
y
A
Rd
b
cr
cr
=
≥
=
⋅
⋅
⋅
=
⋅
⋅
⋅
=
=
→
=
=
=
≤
=
=
=
=
+
=
=
=
γ
β
χ
χ
λ
λ
λ
λ
η
- 60 (64) -
Kolejnice, nárazníky, lávka
7
Kolejnice, nárazníky, lávky
Jak již bylo uvedeno v kapitole 2, konstrukce jeřábové dráhy je tvořena svis-
lým (hlavním) nosníkem s kolejnicí, vodorovným výztužným nosníkem, brzd-
ným ztužidlem a doplňkovými prvky – nárazníky, obslužnými (revizními) láv-
kami se zábradlím, výstupy na dráhu, příchytkami kolejnice, trolejovým vede-
ním apod.
V předchozích kapitolách bylo pojednáno o hlavním svislém nosníku jeřábové
dráhy (kapitola 4), vodorovném výztužném nosníku (kapitola 5) a brzdných
ztužidlech (kapitola 6). S ohledem na možný rozsah tohoto modulu bude o dal-
ších výše uvedených částech pojednáno pouze velmi stručně. Podrobnější in-
formace o těchto konstrukčních prvcích byly uvedeny v modulu Uspořádání a
konstrukční řešení průmyslových budov.