Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M03 - Konstrukce jeřábové dráhy

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.31 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

•  Příhradový brzdný portál - Obr. 6.2.b, c 

Uvolňuje prostor v poli pro příčný provoz. Lze zvolit alternativu 
s přenášením silových účinků pouze taženými prvky (tlačené vybočí) 
nebo pruty příhradové soustavy navrhnout na přenášení tahu i vzpěrné-
ho tlaku. 

•  Samostatný brzdný portál - Obr. 6.2.d 

Je konstrukce, která s jeřábovou dráhou nijak nespolupůsobí ve svislém 
směru. Vodorovné účinky se z dráhy do brzdného portálu přenesou 
pomocí ložiska mezi dvěma zarážkami.  

- 59 (64) - 

Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy 

Tato varianta brzdného ztužidla se využívá u jeřábových drah s velkou 
nosností jeřábů. 

•  Podélné brzdné síly od jeřábů lze rovněž přenést přímo sloupem objek-

tu. Předpokladem je sloup tuhý v podélném směru (Obr. 6.2.f, g) 

6.3 

Návrh brzdného ztužidla 

Provedeme návrh samostatného brzdného ztužidla, které probíhá ve svislé ro-
vině jeřábového nosníku a je nezávislé na příčném stěnovém ztužidle. 
Navrhneme ztužidlo v jednoduchém (křížovém) uspořádání, kdy působící zatí-
žení je přenášeno pouze taženým prutem (tlačený prut vybočí). 
Působící zatížení:   
síla B = extrémní vodorovná podélná síla (větší ze součtu podélných brzdných 
sil B od obou jeřábů a součtu sil od nárazu jeřábu na koncové nárazníky Hj od 
obou jeřábů). 

kN

H

B

j

88

,

68

44

,

34

2

2

=

=

=

B

Obr. 6.3: Geometrické schéma ztužidel, navržený průřez, detail křížení prutů 
Návrhová hodnota osové síly v prutu ztužidla: NSd = 63,38 kN (tlaková) 
Navržený průřez: trubka kruhového průřezu TR ø 152x4,5mm 
Určení třídy průřezu: 

1

třída,

1.

...

50

1

50

50

78

,

33

5

,

4

152

2

=

=

=

<

=

=

A

ε

t

d

β

Posouzení průřezu: 

 vyhoví

...

38

,

63

54

,

90

15

,

1

235

2090

1

212

,

0

212

,

0

056

,

2

9

,

93

10

,

193

 vyhoví

...

200

1

,

193

2

,

52

10080

10080

8100

6000

2

,

52

2090

1

,

1

2

2

2

kN

N

kN

f

A

N

i

L

mm

L

mm

i

mm

A

Sd

M

y

A

Rd

b

cr

cr

=

=

=

=

=

=

=

=

=

=

=

=

+

=

=

=

γ

β

χ

χ

λ

λ

λ

λ

η

- 60 (64) - 

Kolejnice, nárazníky, lávka 

Kolejnice, nárazníky, lávky 

Jak již bylo uvedeno v kapitole 2, konstrukce jeřábové dráhy je tvořena svis-
lým (hlavním) nosníkem s kolejnicí, vodorovným výztužným nosníkem, brzd-
ným ztužidlem a doplňkovými prvky – nárazníky, obslužnými (revizními) láv-
kami se zábradlím, výstupy na dráhu, příchytkami kolejnice, trolejovým vede-
ním apod.  
V předchozích kapitolách bylo pojednáno o hlavním svislém nosníku jeřábové 
dráhy (kapitola 4), vodorovném výztužném nosníku (kapitola 5) a brzdných 
ztužidlech (kapitola 6). S ohledem na možný rozsah tohoto modulu bude o dal-
ších výše uvedených částech pojednáno pouze velmi stručně. Podrobnější in-
formace o těchto konstrukčních prvcích byly uvedeny v modulu Uspořádání a 
konstrukční řešení průmyslových budov. 

Témata, do kterých materiál patří