IZMP Znalostní management - Trh znalostí, kooperační modely podniků - Semestrální práce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ
BRNO UNIVERSITY OF TECHNOLOGY
FAKULTA PODNIKATELSKÁ
FACULTY OF BUSINESS AND MANAGEMENT
Trh znalostí, kooperační modely podniků
semestrální práce
ÚVOD
Co je to trh znalostí a k čemu nám slouží? Nejprve se v této práci pokusím vysvětlit pojem tacitní a explicitní znalost, kde a k čemu ji využíváme.
Dále se zaměřím na trh s těmito znalostmi, na jeho účastníky, cenu těchto znalostí a obvyklé chyby a problémy které se často vyskytují.
V praktické části této práce jsou popsány situace, které již nastaly v některých firmách.
TEORETICKÁ VÝCHODISKA PRÁCE
Znalost
Znalost je určitá informace, která je vytvářena v lidské mysli. Jelikož každá mysl je unikátní, každý člověk si přijaté informace přetváří podle svých priorit a vzniká jedinečná znalost. Jelikož znalost je velice křehká, je velice těžké ji transponovat a vyjádřit pomocí technologie.
Definice znalosti jsou různé. Např.: „Znalost je schopnost využít své vzdělání, zkušenosti, hodnoty a odbornost jako rámec pro vyhodnocení dat, informací a jiných zkušeností k výběru odpovědi na danou situaci.“1
Tacitní vs. explicitní znalosti
Jakákoliv znalost se dělí na dvě dimenze. Jedná se o explicitní znalost a tacitní znalost.
Explicitní znalost
Explicitní znalost by se dala přirovnat k pojmu informace. Dá se vyjádřit formou obrázku, písma, digitálního či notového záznamu, manuálem, tutoriálem, formulí či jazykem.
Tyto znalosti jsou skladovány buď v elektronické, nebo písemné formě. Může se jednat o datové sklady, databáze a nebo o obyčejné kartotéky či diáře.
Všichni lidé jsou již od základní školy vedeny k tomu, aby tyto znalosti používali. Na základě kombinací více explicitních znalostí můžeme získat úplně novou znalost.
Tacitní znalost
Tacitní znalost můžeme vyjádřit určitou kombinací explicitních znalostí se zkušenostmi a osobní představou konkrétního člověka či skupiny. Tato znalost může být úzce svázána s činnostmi, postupy, rutinami, idejemi, nápady, hodnotami a emocemi konkrétních lidí. Podle některých autorů je nemožné tuto znalost jakkoliv přenést do explicitní formy aniž by nebyla zničena, protože se domnívají že je natolik vázána na určitou osobu či skupinu.
Jelikož velké množství znalostí je podvědomích, spousta pracovníků tuto vlastnost vlastní, aniž by o tom vůbec věděla. Každý podnik si musí tyto pracovníky chránit a dát jim prostory k rozvoji a předávání těchto znalostí svým kolegům. Tacitní znalosti u některých podniků patří k nejdůležitějším vlastnostem a při jejich ztrátě by tyto podniky nepřežili. Společnost Apple je dostatečným příkladem. [1]
Trh znalostí
Když se mluví o trhu znalostí, jedná se o nějaký fyzický i virtuální trh kde probíhá veškerá výměna znalostí napříč celou organizací. Zde se jedná jak o tacitní, tak i o explicitní znalost. Vše funguje jako opravdový trh na kterém probíhá obchod, ale na místo zboží se zde obchoduje se znalostmi. Tento trh existuje v každé organizaci, ať o něm ví, či nikoliv. Jakmile organizace začne tento trh úspěšně řídit a podporovat, je schopná výrazně zlepšit práci se znalostmi a tím i její celkové výkony.