Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




IZMP Znalostní management - Trh znalostí, kooperační modely podniků - Semestrální práce

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (251.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Formální signály

Jako formální signály trhu jsou brány pozice a vzdělání pracovníků. Je to nejjednodušší cesta jak nalézt v organizaci potřebnou znalost. Nevýhodou těchto formálních signálů je, že tyto informace mohou být zavádějící. Například neznamená, že když má nějaký zaměstnanec vystudovanou vysokou školu, tak že bude ve svém oboru vědět vše. Dále někteří pracovníci dosáhly svého povýšení pouze díky svým kontaktům a známostem. Je zde spousta faktorů, které nám formální signály nesdělí.

Neformální signály

Neformální signály probíhají na určité neformální znalostní síti. Pro správné fungování této neformální sítě je zapotřebí mít dostatek osobních kontaktů a navazovat každodenní drobné konverzace. Nedostatkem neformální znalostní sítě je její neformálnost. Tudíž není k dispozici žádná dokumentace a chybí zde jakákoliv reklama. Zaměstnanci si často neuvědomují jaké možnosti jim znalostní síť poskytuje. Díky tomu může být hledání informací zdlouhavé a namáhavé.

  1. Tržiště

Samostatná směna znalostí může probíhat buď fyzicky a nebo virtuálně. Záleží zde na zvyklostech jednotlivých organizací. Dále záleží zda se jedná o tacitní a nebo explicitní znalosti.

Vhodné místo pro směnu znalostí může být firemní intranet. V tomto firemním intranetu mohou být založeny fóra, ve kterých zaměstnanci diskutují o jim vzniklých problémech. Co se týče tacitních znalostí, je zapotřebí vytvářet místa vhodná pro jejich výměnu. Tyto místa mohou být například malé konferenční místnosti, nesmí se ovšem proměnit v čítárnu a nebo pracovnu pro jednotlivce. Tyto místa musí být určená především pro diskuzi. Ve většině organizací slouží pro výměnu tacitních znalostí především automaty na kávu, kuchyňky nebo kuřárny. Organizace by si těchto věcí měla všímat a přizpůsobit je například poskytnutím pohodlných křese atd. Jako další místa vhodná pro výměnu tacitních znalostí mnou být firemní akce a semináře.

  1. Chyby při práci s trhem znalostí

    • Firma neoceňuje pracovníky, kteří se snaží šířit své znalosti a tím způsobuje demotivaci těchto pracovníků

    • Firma zbytečně vynakládá prostředky na již existující znalosti

    • Pracovníci nemají dostatek času a prostoru pro získávání znalostí

  1. Problémy trhu znalostí

Na trhu znalostí můžeme narazit na určité faktory, které nám způsobují nefunkčnost tohoto trhu. Jsou tři hlavní důvody a jedná se o následující.

  • Asymetrie trhu znalostí: Znalosti jsou ve firmě rozmístěny nesymetricky a firma se může dostat do situace že zjišťuje informace, které již v minulosti zjišťovalo jiné oddělení firmy.

  • Lokalizace znalostí: Zaměstnanci hledají znalosti ve svém blízkém okolí a spokojí se i s méně přesnou znalostí jelikož nedůvěřují osobám které vlastní přesnou znalost, ale neznají je osobně.

  • Nekompletní informace: Většinou chybí tzv. mapa znalostí a zaměstnanci si nejsou vědomy kde znalost hledat a nebo dokonce zda znalost v organizaci existuje.

Témata, do kterých materiál patří