Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




IZMP Znalostní management - Trh znalostí, kooperační modely podniků - Semestrální práce

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (251.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. Předpoklady správného fungování trhu znalostí

Trh znalostí by měl být maximálně podporován a řízen vrcholovým a středním managementem organizace. Pracovníci kteří se na tomto trhu aktivně podílejí by měli být řádně ohodnoceni. Nemusí se jednat pouze o finanční ohodnocení, může se jednat i o odměny jiného charakteru. Je důležité, aby tato podpora byla vyjádřena veřejně a aby byli jasně stanovené podmínky. [1]

  1. PRAKTICKÁ ČÁST

V táto části si ukážeme nějaké praktické příklady tacitních znalostí.

„Pan N. byl kompletně připraven na operaci srdce, když jeden z operatérů požádal o dodatečný rentgenový snímek. Lékaři se ne něj podívali a rutinní akce se změnila v drama.V horní části břišní dutiny, tam, kde ještě před týdnem nebylo nic, byl teď velký flek. Za normálních okolností by se operace nekonala, dokud by se s jistotou neprokázalo, zda jde o cysto nebo nádor, bylo zase nebezpečné začít operovat. Žádný z operatérů na sebe nechtěl vzít odpovědnost za finální rozhodnutí.

Naštěstí ve stejné nemocnici i když na jiném oddělení, pracuje lékař zvaný Šaman. Svou přezdívku si vysloužil díky své nepochopitelné schopnosti číst z rentgenových snímků jako z křišťálové koule. Zavolali teda Šamana. Šaman si chvíli natáčel snímek proti světlu a pak řekl: To je cysta. Nechte to tam, to se vstřebá.

O týden později opouštěl pan N. nemocnici. Se spraveným srdcem a zmenšující se cystou.“ [1]

“Australská těžařská společnost měla důlní stroj. O stroj se staral údržbář Harry. Harry a stroj vytvářeli zajímavou symbiózu. Když se stroj porouchal (prostoje byli pro firmu velice drahé), Harry chvíli něco zkoušel a naslouchal moru. Potom řekl: Á, to je …, vzal nářadí, poruchu opravil a během krátké chvíle stroj opět poslušně pracoval. Harry se ve své diagnóze nikdy nemýlil. Firma tuto skutečnost považovala za přirozenou. Byla to přece Harryho práce starat se o stroj. Nikoho nenapadlo, že se jedná o něco výjimečného, protože Harry pracoval odjakživa stejným způsobem (nikdo si to jinak nepamatoval). Manažeři se proto domnívali, že kdokoliv se bude o stroj starat, bude postupovat stejně jako Harry.

Ve věku 73 led odešel Harry do důchodu. Po určitou dobu se stroj choval jak měl, ale pak došlo k poruše. Harryho nástupce měl samozřejmě k dispozici veškerou dokumentaci (Harry pečlivě vedl evidenci poruch a jejich příčin) a stroji po technické stránce perfektně rozuměl. Choval se přesně tak, jak se od něj očekávalo. Vstoupil do stroje, chvíli poslouchal, pak řekl: Á, to je .., vzal nářadí, poruchu opravil, ale stroj se nadále zdráhal pracovat. Údržbář znejistěl. Vstoupil tedy opět do stroje, chvíli poslouchal, řekl: Hm, to by mohlo výt…, chvíli opravoval a – opět nic. Zmatený a znejistělý údržbář si vzal na pomoc techniku. Za chvíli stroj vypadal jako těžce nemocný člověk, ze všech stran z něj trčely dráty a sondy. Nic.

Témata, do kterých materiál patří