Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




IZMP Znalostní management - Trh znalostí, kooperační modely podniků - Semestrální práce

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (251.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Jedná li se pouze o tacitní znalosti je tato výměna značně omezena a probíhá především ve formě koučingu a pomocí příběhů.

  1. Účastníci trhu znalostí

Vezme li v potaz náš virtuální trh, jsou zde dva základní subjekty a to prodávající (pracovníci, kteří vlastní určitou znalost) a kupující (pracovníci, kteří mají o znalost zájem). Úkolem našeho trhu je umožnit těmto subjektům co nejjednodušší setkání. Nemusí se jednat pouze o jednotlivce, ale musíme brát v potaz i skupiny a komunity. Třetím klíčovým subjektem jsou tzv. zprostředkovatelé.

Kupující jsou pracovníci, kteří řeší nějaký problém a hledají znalost kterou k vyřešení tohoto problému potřebují. Na základě této potřeby hledají někoho kdo bude odpovídající znalost vlastnit a bude ochoten ji poskytnout.

I když některý pracovník znalost vlastní, nemusí být ochoten se o tuto znalost dělit. Může se jednat o to že znalost představuje moc a prodávající si tuto moc chce udržet. Úkolem manažerů je zainteresovat prodávajícího natolik, aby byl ochoten se o tuto znalost dělit.

Úkolem zprostředkovatelů je zařídit kontakt mezi prodávajícím a kupujícím. Tuto roli by měli zastupovat zaměstnanci, kteří mají přehled o tom kde se znalosti nacházejí a kteří denně potkávají velké množství lidí napříč celou organizací.

  1. Cena znalosti

Protože se jedná o trh, musí zde být určena nějaká cena, za kterou se budou znalosti směňovat. Musíme tedy určit cenu znalosti. Tato cena se odvíjí od nákladů pořízení až po tvorbu znalosti a její hodnotě pro jednotlivce. Probíhá li směna s externím subjektem, například s právníkem, organizace platí většinou penězi.

Nastává li obchod se znalostmi uvnitř organizace, je možné cenu vyčíslit penězi, nebo očekávat na oplátku znalost jinou. Pracovník je obvykle ochoten předat znalost tomu, kdo ji potřebuje a očekává, že až se on dostane do pozice kupujícího kde bude znalost potřebovat, tak kolega, mu naopak poskytne své znalosti za stejných podmínek. Prodávající znalost kupujícímu pouze půjčuje a věří, že v budoucnu se mu tato jeho půjčka, investice vrátí. Mezi předpoklady tohoto obchodu patří osobní kontakt, jelikož probíhá li obchod osobně, má kupující větší pocit závazku.

Může nastat i situace, že prodávající poskytuje znalost zcela zadarmo. Jedná se o případy, když si prodávající chce zvýšit svoji reputaci. Takovéto zvyšování může mít i materiální pozadí, například si chce vybudovat dlouhodobý vztah se zaměstnavatelem, touží o povýšení a nebo mu jde o získání prémií či zvýšení platu.

Do další kategorie spadají lidé, kteří prostě milují svůj obor a jsou téměř posedlí se o své znalosti dělit, aniž by očekávali jakékoliv protislužby.

  1. Signály trhu znalostí

Aby se pracovníci dozvěděli, kde se v organizaci nachází konkrétní znalosti a jak se k nim dostat, trh jim musí zasílat informující signály. Tyto signály mohou být buď formálního a nebo neformálního charakteru.

Témata, do kterých materiál patří