Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Finanční analýza a plánování - Přednáška 8

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.19 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

European Foundation for Quality Management uděluje od roku 1992 cenu EQA (European Quality Award), která oceňuje přínosy v oblasti řízení jakosti.

Pro hodnocení podniků se používá speciální model THE EFQM EXCELENCE MODEL. Tento oficiální název je zároveň jeho registrovanou značkou (1999).

Model účinně aplikuje 8 základních principů TQM.

PŘEDSTAVUJE DNES NEJNÁROČNĚJŠÍ, ALE I NEJDOKONALEJŠÍ METODICKÝ NÁSTROJ PRO ZDOKONALOVÁNÍ MANAGEMENTU PODNIKU VE SVĚTOVÉM MĚŘÍTKU.

CHARAKTERISTIKA EFQM MODELU.

Principy TQM uplatněné v EFQM modelu exelence:

1. Orientace na zákazníka.

2. Vedení lidí a týmová práce.

3. Rozvoj a zapojení lidí.

4. Orientace na procesy.

5. Odpovědnost vůči okolí.

6. Neustálé zlepšování.

7. Měřitelnost výsledků.

8. Partnerství s dodavateli.

VYBRANÉ POJMY:

Excelence (výjimečnost): Vynikající působení organizace v oblasti řízení i dosažených výsledků, vycházející ze zvládnutí principů TQM.

Znalosti: Jsou informace s návodem na použití.

Charakteristika modelu:

Model má 9 hlavních a 32 dílčích kriterií. Vazby hlavních kriterií jsou zobrazeny na obrázku včetně bodů a % vyjadřujících váhy kriterií.

EFQM model má obecný charakter a je použitelný ve všech druzích organizací.

LOGIKA EFQM MODELU:

Předpoklad → vynikající výsledky jsou závislé na max. spokojenosti zákazníků, spokojenosti zaměstnanců a respektování okolí.

Výsledky jsou podmíněny:

Precizním zvládnutím a řízením interních procesů závislém na →

  • vhodně definované a rozvíjené strategii,

  • efektivním řízení všech druhů zdrojů (včetně lidských),

  • budování vztahů partnerství a dobrého pracovního klima,

  • což je umožněno odpovídajícími přístupy všech úrovní managementu.

Kriterium 1.: Vedení

Dílčí kriteria:

1a) Manažeři rozvíjejí misi vizi a hodnoty a jsou vůdčími osobnostmi a vzorem kultury výjimečnosti.

1b) Manažeři jsou osobně angažováni na rozvíjení systému managementu a jeho nepřetržitém zlepšování.

1c) Manažeři jsou angažováni ke vztahům se zákazníky, partnery a zástupci společnosti.

1d) Řídící pracovníci motivují, podporují a projevují uznání pracovníkům.

Kriterium 2.: Strategie

Dílčí kriteria:

2a) Strategie je postavena na bázi současných i budoucích potřeb a očekáváních zainteresovaných stran.

2b) Strategie je založena na informacích z měření výkonnosti, průzkumech, učení se a dalších tvořivých aktivitách.

2c) Strategie je rozvíjena, přezkoumávána a aktualizována.

2d) Strategie je promítnuta do všech klíčových procesů.

2e) Strategie je komunikována a implementována.

Kriterium 3.:Lidé.

Dílčí kriteria:

3a) Lidské zdroje jsou plánovány, řízeny a rozvíjeny.

3b) Jsou identifikovány, rozvíjeny a udržovány znalosti i kompetence

lidí.

3c) Lidé jsou angažováni a zmocněni k procesům

3d) Zaměstnanci a organizace spolu vedou dialog.

Témata, do kterých materiál patří