Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Finanční analýza a plánování - Přednáška 8

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.19 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

VÝKONNOST PODNIKU A JEJÍ MĚŘENÍ

Hlavní rozvojové trendy na které musí být podniky schopné reagovat:

  • Nárůst významu nehmotných aktiv a informací a znalostí zaměstnanců.

  • Stále se zrychlující inovační cykly výrobků a technologií.

  • Rozhodující význam kvalifikovaných a loajálních pracovníků pro úspěch podniku. Investice do vzdělání a rozvoje inovačního klimatu jsou významné faktory rozvoje podniku.

  • Prohlubování vazeb a spolupráce se zákazníky a dodavateli, což je východiskem pro podstatné zlepšení v nákladech i kvalitě a reakci na požadavky zákazníků.

  • Prohlubující se globalizace světového obchodu, která klade na podniky požadavek schopnosti globální konkurence při zohlednění lokálních požadavků zákazníků.

  • Růst požadavků zákazníků na úzkou segmentaci výrobků a služeb v souladu s individuálními požadavky, při současném tlaku na snížení cen.

Schopnost reakce podniků na tyto základní rozvojové trendy je podmínkou přežití podniku. Je možno konstatovat, že přední světové podniky se s těmito požadavky vyrovnaly, a totéž se očekává od našich podniků. Reálnost úspěchu tohoto procesu prokázaly výsledky podniků se zahraniční účastí, kterým se v řadě případů podařilo zvýšit během krátké doby svoji výkonnost na dvojnásobek průměru ostatních českých podniků.

V procesu změn musí sehrát rozhodující úlohu management s využitím nových metod a nástrojů řízení.

Významným nástrojem řízení jsou systémy měření výkonnosti podniku. V podmínkách globální konkurence a trvalých změn prostředí je stále větší důraz kladen na možnosti měření budoucí- strategické výkonnosti podniku, což staré systémy vycházející v podstatě z filozofie Du Pontova schémata neumožňují.

Výkonnost – je míra dosažených výsledků jednotlivci, skupinami, organizací i procesy. Jestliže tedy chceme výkonnost měřit, musíme tak činit v porovnání s tzv. cílovou hodnotou výsledku, která vyplývá ze strategických cílů, plánovaných cílů nebo údajů naměřených u konkurence.

Filosofie tvorby metod měření výkonnosti.

V začátku ryze ekonomicko finanční přístup (Du Pont diagram).

Ekonomicko-finanční pojetí mají i vlastníci, kteří chápou firmu jako „Stroj na peníze“- viz obr.

Rozvoj systémů měření výkonnosti → doplňování finančních ukazatelů ukazateli nefinančními.

Performance management – rozvoj v 80. letech.

Vznik složitých ukazatelových systémů na měření výkonnosti u předních světových firem.

Snaha o dokonalost → růst počtu ukazatelů, a tím i složitosti

a obtížného využití pro rozhodování.

Úspěšný přístup → omezený počet ukazatelů, vyváženost finančních

a nefinančních kriterií.

Úspěch přístupů EFQM Model excelence a Balanced Scorecard v 90. letech ve světovém měřítku.

EFQM MODEL EXCELENCE A EQA.

Témata, do kterých materiál patří