Finanční analýza a plánování - Přednáška 8
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
VÝKONNOST PODNIKU A JEJÍ MĚŘENÍ
Hlavní rozvojové trendy na které musí být podniky schopné reagovat:
Nárůst významu nehmotných aktiv a informací a znalostí zaměstnanců.
Stále se zrychlující inovační cykly výrobků a technologií.
Rozhodující význam kvalifikovaných a loajálních pracovníků pro úspěch podniku. Investice do vzdělání a rozvoje inovačního klimatu jsou významné faktory rozvoje podniku.
Prohlubování vazeb a spolupráce se zákazníky a dodavateli, což je východiskem pro podstatné zlepšení v nákladech i kvalitě a reakci na požadavky zákazníků.
Prohlubující se globalizace světového obchodu, která klade na podniky požadavek schopnosti globální konkurence při zohlednění lokálních požadavků zákazníků.
Růst požadavků zákazníků na úzkou segmentaci výrobků a služeb v souladu s individuálními požadavky, při současném tlaku na snížení cen.
Schopnost reakce podniků na tyto základní rozvojové trendy je podmínkou přežití podniku. Je možno konstatovat, že přední světové podniky se s těmito požadavky vyrovnaly, a totéž se očekává od našich podniků. Reálnost úspěchu tohoto procesu prokázaly výsledky podniků se zahraniční účastí, kterým se v řadě případů podařilo zvýšit během krátké doby svoji výkonnost na dvojnásobek průměru ostatních českých podniků.
V procesu změn musí sehrát rozhodující úlohu management s využitím nových metod a nástrojů řízení.
Významným nástrojem řízení jsou systémy měření výkonnosti podniku. V podmínkách globální konkurence a trvalých změn prostředí je stále větší důraz kladen na možnosti měření budoucí- strategické výkonnosti podniku, což staré systémy vycházející v podstatě z filozofie Du Pontova schémata neumožňují.
Výkonnost – je míra dosažených výsledků jednotlivci, skupinami, organizací i procesy. Jestliže tedy chceme výkonnost měřit, musíme tak činit v porovnání s tzv. cílovou hodnotou výsledku, která vyplývá ze strategických cílů, plánovaných cílů nebo údajů naměřených u konkurence.
Filosofie tvorby metod měření výkonnosti.
V začátku ryze ekonomicko finanční přístup (Du Pont diagram).
Ekonomicko-finanční pojetí mají i vlastníci, kteří chápou firmu jako „Stroj na peníze“- viz obr.
Rozvoj systémů měření výkonnosti → doplňování finančních ukazatelů ukazateli nefinančními.
Performance management – rozvoj v 80. letech.
Vznik složitých ukazatelových systémů na měření výkonnosti u předních světových firem.
Snaha o dokonalost → růst počtu ukazatelů, a tím i složitosti
a obtížného využití pro rozhodování.
Úspěšný přístup → omezený počet ukazatelů, vyváženost finančních
a nefinančních kriterií.
Úspěch přístupů EFQM Model excelence a Balanced Scorecard v 90. letech ve světovém měřítku.
EFQM MODEL EXCELENCE A EQA.