Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Seminární práce z předmětu Sociálně-psychologické kompetence manažera - Interkulturní kompetence manažera

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (59.85 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Dále taky můžeme rozlišit tři základní typy podle toho, jak zvládáme přijmout cizí kulturu:

  • Orientace na cíl - Důležité je rozpoznání věcných cílů interkulturního partnera.

  • Orientace na objasnění – Důležité je rozpoznání podle jakých standardů interkulturní partner jedná.

  • Orientace na vztah – Důležité je rozpoznání kulturně specifického vnímání myšlení, pocitů a úmyslů interkulturního partnera.

    1. Interkulturní pojetí managementu a měření kulturních rozdílů

Při překonávání rozdílů mezi kulturami si manažer musí uvědomit, že samotná kultura, a to jak národní, tak podniková, má dvě základní vrstvy – vnější a vnitřní. Ta vnější, viditelná, zahrnuje gesta, pravidla společenského chování, způsoby oslovení a pozdravy, způsob oblékání, chování u stolu, způsoby a dobu stolování, rituály, náboženské praktiky atd. Vnitřní vrstva se skládá z hodnot a norem a bývá skrytá. Jsou to zásady a pravidla považované za důležité a také postoje, které významně ovlivňují lidské chování. Bývají odrazem a vyjádřením toho, v co lidé opravdu věří. Jsou často podvědomé a hluboce zakořeněné.

Geert Hofstede sledoval národní kulturní rozdíly. Zaměřil se na srovnání národních kulturních hodnot a jejich projevů v oblasti rodiny, školy, pracoviště, podniku, politického systému. Jeho následovníci doplnili a rozšířili výsledky výzkumu a formulovali základní dimenze kultury vycházející z hodnot a norem. Z hlediska managementu srovnávali země podle:

  • Odstupu od moci: rozsah, v jakém členové společnosti akceptují a očekávají nerovnoměrné rozložení moci uvnitř společnosti. V zemích kde je malé rozpětí moci, které je typické pro severní Evropu (Finsko, Švédsko, Norsko, Dánsko) a také pro Německo, se podřízení a nadřízení považují za sobě rovné a podřízení očekávají participativní styl vedení, kdy rozhodování, která se jich týkají, jsou s nimi konzultována. Naopak v zemích s velkým rozpětím moci považují pracovníci nerovnost za přirozený jev, neboť se setkávají s vysokou hierarchií. K zemím s vyšším rozpětím patří západoevropské země Francie a Belgie, nadprůměrné mají Japonci a extrémně vysoké rozpětí moci země Latinské Ameriky, Mexiko, arabské země, Indie a Indonésie.

  • Individualismu/kolektivismu: individualistické společnosti obvykle necítí příliš závazků v rámci rodiny, zatímco ty kolektivistické vytvářejí velmi soudržné skupiny. Tato dimenze vyjadřuje stupeň integrování členů společenství do skupin. Je velmi silně korelována s výší HDP na osobu – čím vyšší životní úroveň je v zemi dosahována, k tím vyšší úrovni individualismu mají členové daného společenství tendenci směřovat.

  • Mužského/ženského principu: rozdíly se projevují zejména v jednání manažerů, kdy v maskulinní kultuře je typické řešení konfliktů stylem boje o moc, protože je preferováno hrdinství, rozhodnost a soutěživost, projevuje se i v obchodních vztazích. Manažer ve feminní společnosti je více ochoten hledat kompromis a méně se prosazuje jako jednotlivec (participativní styl vedení), přihlíží více k potřebám pracovníka a sociální situaci. Mezi maskulinní kultury je řazeno Japonsko, Německo, Švýcarsko, Rakousko, Itálie i USA. Feminní hodnoty preferují severské země a Nizozemsko.

  • Obavy z nejistoty: míra, do jaké se lidé cítí ohroženi nejistotou a neznámým. Projevem je potřeba formálních postupů a jasná pravidla.

  • Časové orientace a vnímání času: v Severní Americe, Austrálii, severní, západní a střední Evropě je typické, že lidé dělají věci postupně jednu po druhé, dodržují sjednané termíny a věnují velkou pozornost plánům a jejich dodržování. Nepřijatelné je plýtvání časem a důležitá je přesnost. Na druhé straně příslušníci latinskoamerické, arabské a jihoevropské kultury se věnují několika věcem najednou a čas je pro ně přibližným měřítkem. Pořadí jednání a schůzek se mění podle jejich závažnosti v daném okamžiku.

  • Způsobu myšlení: deduktivní, abstraktní myšlení, tedy založené na logickém uvažování, je typické například u Francouzů, naopak americký způsob myšlení je induktivní, tedy odvozuje principy na základě analýzy dat.

Témata, do kterých materiál patří